Albinsson inför Djurgården
Publicerad: 2019-11-01
Damlaget
I morgon lördag åker damerna till Stockholm för att möta Djurgården. Ska man tro Ella Albinsson blir det en jämn match där det gäller för de blåvita att hålla koll på stockholmarnas skickligaste spelare. – Vi måste jobba hårt och jobba tillsammans för att ta poäng, säger hon till hemsidan.

Efter nästan en veckas speluppehåll är det dags för Leksands damer att spela match igen. För motståndet står Djurgården och matchen spelas i Stockholm i morgon lördag. Efter en tung inledning på säsongen har laget nu tagit poäng i tre av de senaste fyra matcherna.
– Man märker en viss skillnad i laget nu. Jag tycker vi varit bra på att hålla upp stämningen hel tiden och inte deppa ihop, men det är klart att det blir lite skillnad när man tar poäng, säger Ella Albinsson.

Omställning spela i SDHL

Hon kom till Leksand den här säsongen från Färjestad BK och att hon är från Värmland hörs rätt tydligt. Steget från division 1 till SDHL har varit stort tycker hon.
– Det har varit en omställning. Det går väldigt mycket snabbare i SDHL, man har inte lika mycket tid på sig.
Hur har din egen säsong varit?
– Helt okej ändå tycker jag. Jag har varit lite skadad och så, men det blir bara bättre och bättre.
Det förra mötet mot Djurgården blev en något snöplig historia. Matchen stod länge och vägde och det första målet kom med mindre än tio minuter kvar av matchen. Leksand pressade sedan på, men stockholmarna kunde sätta 2–0 i tom bur.
– Vi var med i matchen, men vi hade inte ork att hålla undan dem. Vi blev lite rädda att tappa poäng eller tappa pucken.
Inför morgondagens möte låter Ella Albinsson mer positiv.

Hårt jobb ska ge seger

Visserligen menar hon att Djurgården är ett lag fullt av individuellt skickliga spelare som man måste hålla koll på, men där kan Leksand hitta ett motmedel i att jobba hårt och hela tiden hjälpa varandra.
– Jag tycker att vi alltid går in med bra inställning. Så jag tror det blir en ganska jämn match, men inte så många mål.
Vem av dina lagkompisar har varit hetast på träningarna nu i veckan?
– Då får jag nog säga Hanna Sköld. Jag har inte varit med på alla träningar, men jag tycker hon varit bra på gång av det jag sett.

Elisabet Wahl