Seger i årets första match
Publicerad: 2022-01-18
Första matchen under 2022 för Leksand slutade med en härlig 2–1-vinst borta mot Malmö efter att Kasimir Kaskisuo stod för en mycket stabil insats.

Det var en pigg inledning från Leksands sida trots den långa och ofrivilliga ledigheten på året där det dessutom var centimeter från ett blåvitt ledningsmål bara två minuter in i matchen. Med ett tidigt powerplay var Justin Kloos inte alls långt från att spräcka kvällens målnolla när hans rappa skott tog klockrent i stolpen. 0–1 gjordes istället välförtjänt efter drygt 13 minuters spel när Mikael Ruohomaa stod för en mycket läcker passning från bakom mål till Emil Heineman som skickade in pucken för sitt nionde mål för säsongen. Malmö lyfte sedan sig efter målet där Kasimir Kaskisuo bland annat svarade för ett par fina räddningar samtidigt som ribban hjälpte till att hålla tätt vid ett tillfälle i numerärt underläge. Innan den första perioden var över kunde Leksand dessutom öka på sin ledning till 0–2 när man tilldelades en straff med en minut kvar till pausvila, men Mikael Ruohomaa lyckades inte förvalta straffslaget som enkelt räddades.

Mittenakten kunde däremot inte ha börjat bättre för Leksand med tanke på att det bara tog 42 sekunder innan pucken hamnade i nätmaskorna. Självklart var det hela SHL:s skyttekung Max Vérroneau som höll sig framme när han med ett ruskigt skott upp i nättaket noterades för sitt tjugonde mål redan i januari. Bortalaget hade kort därefter bra tryck i 5 mot 4 med fint passningsspel i första uppställningen, men pucken letade sig inte hela vägen in. Resterande delen av den andra perioden var sedan lite fram och tillbaka med någon vass målchans från vardera lag. Resultatet 0–2 höll sig dock till periodpaus efter en stabil insats bakåt för Leksands del.

I den tredje perioden så var det ett hemmalag som var tvunget att trycka på i offensiven för att försöka få in en reducering och på nytt skapa nerv i matchen, men Leksand försvarade sig mycket väl i den första halvan av perioden. De sista tio minuterna var Malmö däremot riktigt bra och tog över på grund av några blåvita utvisningar. Med två och en halv minut kvar av ordinarie tid kom också 1–2 i spel 6 mot 4 när Carl Söderbergs hårda passning oturligt letade sig in via en blåvit skridsko. Detta mål skapade sedan ruskig nerv i slutskedet med tanke på ytterligare en bortautvisning med 30 sekunder kvar, men trots två spelare mindre på isen krigade Leksand, med Kasimir Kaskisuo i spetsen, till sig en uddamålsseger och tre härliga poäng.

Nu på torsdag väntar hemmamatch när Växjö kommer på besök.

Arvid Yngvesson