Leksands IF - Målsättning, strategi och åtgärder inför säsongen 2017-2018
Publicerad: 2017-04-28
Målsättning 17/18 & Vision 2019 med strategi och åtgärder.

Leksands IF - Målsättning 17/18 & Vision 2019
Den sportsliga målsättningen för Leksands IF:s herrlag, säsongen 2017/2018, är att laget ska tävla om en plats i SHL. Detta är en lika självklar som inspirerande målsättning, som styrelse, organisation, ledare, spelare och Superstars står bakom. Vi vill ta tillbaka den SHL-plats som vi förlorade, och ett första steg på väg mot vårt mål är att nå den hockeyallsvenska finalen. När grundserien är färdigspelad ska Leksands IF vara ett av de två bästa lagen i HockeyAllsvenskan, och säsongen 2017/2018 ska Leksands IF vara bäst när det gäller!

Föreningen ska samtidigt fortsätta att vara trogen sin vision, Vision 2019, där ett fortsatt fokus och resurser läggs på att etablera damlaget som ett topplag i SDHL. Vi ska också vara en ledande klubb för juniorer, samt erbjuda Sveriges bästa hockeymiljö för ungdomar. Föreningens ekonomi ska fortsatt vara i balans, och vi ska vara en effektiv organisation med hög service till medlemmar, fans och sponsorer.

När Leksands IF fyller 100 år ska föreningen vara välmående på alla plan, och varje säsong fram till dess är en del i den resan. Vårt 100-årsjubiluem kommer att firas ordentligt, oavsett division, men vårt mål är självklart att fira som en SHL-förening.

Strategi och åtgärder
Säsongen som gått har vi lagt bakom oss. Nu ser vi framåt och när det gäller vår resa tillbaka till SHL, ser vi vägen dit som mer intressant än slutmålet, och vi arbetar dagligen med att skapa förutsättningar för att nå vårt mål. Denna säsong kommer fysträningen att få mer utrymme, och försäsongen kommer att bestå av mer träning och färre matcher. Vi kommer att ställa hårdare krav på varandra, och öka resurser för att stärka upp arbetet med den mentala träningen, där vi även gör riktade insatser för att stärka gruppdynamiken, något som i sin tur ökar möjligheten att upptäcka energiläckage i tid. Allt för att öka förutsättningarna för att lyckas vara som bäst när det gäller som mest.

När det gäller lagbygget kommer vi att jobba mycket med kontinuitet. Vår stomme består av spelare som har varit här tidigare, och många av dem har gått via våra juniorled och upp i A-laget. Gemensamt för att spelare i laget är att de alla är personer med rätt karaktär, spelare som verkligen vill spela i Leksands IF - med både hjärta och hjärna.

Att vårt herrlag kommer att ha två tränare istället för tre, är ett led i den effektivisering av organisationen som vi är inne i. Huvudtränare är Markus Åkerblom, och Örjan Lindmark är assisterande tränare. Gereon Dahlgren har valt att avsluta sitt kontrakt. Två tränare istället för tre kommer att leda till en rakare kommunikation och tydligare ansvarsroller, och av samma anledning kommer även sportrådet att få tydligare roller. Mikael Karlberg blir ansvarig för den sportsliga organisationen, från U16 Elit och uppåt, medan Christer Siik fungerar som en team manager, med ansvar för boende, resor och mediakontakter. Siik kommer även fortsatt att hantera den sportsliga delen inom Leksands IF Dam. Fredrik Jax kommer inte att vara en del av det nya sportrådet efter juni månad. Fredrik kommer att fortsätta att bidra med kompetens och kontaktnät till föreningen, i mån av utrymme för egna uppdrag.

Från våra juniorled kommer fler spelare att få chansen i A-laget, och lovande juniorer kommer att lyftas in i det allsvenska spelet mycket tidigare. Genom detta är vår ambition att höja nivån i såväl herrlag och juniorlag som ungdomslag – nu och på sikt.

Organisationen effektiviseras och utvecklas genom att de anställda får bredda sina kunskapsområden, något som i sin tur kommer att gynna såväl de faktiska slutprodukterna som föreningens ekonomi. Leksands IF ska fortsatt utveckla medarbetare, spelare och ledare.

Vad som än krävs – vi gör det tillsammans!

Se 15:00 med Leksands IF där Christer Plars och Per-Ragnar Bergkvist gästade.

Richard Brasar