Ashton om segern över Malmö
Publicerad: 2022-02-19
Leksands forward Carter Ashton var en av Leksands bästa spelare i den jämna matchen mot Malmö. -De är stora, fysiska och spelar på kropp, säger Ashton om skåningarna.

Ashton tycker att Malmö var bra på att hålla Leksandsspelarna i hörnen.
-Men jag gillar att vi hade tålamodet och inte gick bort oss, säger den trevlige kanadensaren.
Laget visste att det skulle bli en jämn och tuff match.
-Den här tiden på året spelar lagen i undre halvan av tabellen för sitt liv, tycker Ashton som är besviken på hans lag inte gjorde en bättre insats.
-Men vi hittadei alla fall ett sätt att vinna, säger trettioåringen. Han är inte nöjd med att det bara blev 2 poäng av sex möjliga mot bottenlagen Malmö och Timrå.

Snabbe Max

Ashton var snabb ut till intervju efter matchen.
-Men inte lika snabb som Max, säger han med ett stort leende och hänvisar till att Max Véronneaus avgörande friläge.
Ashton är imponerad av skyttekungens framfart. Ashton gör inte lika många mål, men bidrar med energi och spelglädje.
-Idag började jag med han den unge duktige Eljas och Nisse (Åman). Jag gillade hur vi flyttade pucken. Sen bildade jag kedja med Ruohomaa och (Oskar ) Lang.
Ashton tycker att de skapade en del, men att lägena inte satt som de skulle. Det är tätt matchande framöver, men positiva Ashton tycker att det bara är roligt.
-Jag gillar den här tiden av året och slutspelskänslan.

Vem tycker du var bäste Leksing ikväll?
-Max hittar alltid ett sätt att vinna och sen var Kaz (Kasimir Kaskisuo) mycket bra. Han håller oss kvar i matchen och han får för lite kredd för det, säger Ashton.

Ny spelare

Snart ansluter OS-medaljören Marek Hrivík till laget.
-Han är en fantastisk spelare som bidrar med mycket. Och han har visat vad han kan prestera i den här ligan, säger Ashton om förra årets Mest värdefulle spelare.
Det finns de som varnar för att ta in nya spelare så här sent på säsongen. Vad tror du om det?
-Som när jag kom in i december förra året, säger Ashton med ett skratt.
-Skämt åsido tror jag inte att det blir några som helst problem. Det är många som spelat med honom tidigare och vi vet vad han kan.

Katharina Dalmalm