Straffseger mot Malmö
Publicerad: 2016-11-27
Matchrapport

En ny utmaning väntade Leksands IF på söndagseftermiddagen när Malmö Redhawks var på besök. 5226 åskådare var på plats i Tegera Arena och de fick bevittna en målsnål match som slutade 1-0 efter straffar.

Det var en avslagen inledning på matchen i Leksand med bra defensivt spel av båda lagen. Efter sex och en halv minuts spel fick gästerna tillbringa tid i numerärt överläge. Skåningarna lyckades skaka fram ett jätteläge men i övrigt visade Leksand prov på ett bra boxplay. Efter en period var ställningen 0-0. – Helt okej! Första tio är väl inte jättebra, men vi jobbar och åker skridsko. Fortsätter det så blir det bra. Vi saknar effektivitet i powerplay, men det är bara att fortsätta skjuta så studsar den in, sade Johan Porsberger till C More. Den andra periodens började som den första med två lag som spelade med stora marginaler. Efter drygt fem minuter lyckades kedjan med Castonguay, Knuts och Ollas etablera bra tryck i Malmö-zonen men det var alltjämt 0-0 efter två perioder. – Jag tycker vi gör det ganska bra. Vi behöver kanske få lite längre anfall, sade Martin Grönberg när han intervjuades i pausen. I den tredje perioden var det fortsatt avvaktande spel även om LIF lyckades skapa några farligheter. Hemmalaget fick även chansen i numerärt överläge men dessvärre utan framgång. I övrigt var det fortsatt avvaktande spel och 0-0 efter ordinarie matchtid. Tjugo sekunder in på förlängningen fick LIF ytterligare en möjlighet i 5 mot 4 men trots timeout lyckades man inte skapa några heta chanser. Förlängningen slutade mållös och straffläggning fick avgöra matchen. Här var det Leksand som drog det längsta strået efter mål av Johan Porsberger.

Johannes Wahlberg