Sur förlust tycker Knuts
Publicerad: 2017-01-12
Intervju
Det blev en poäng i torsdagskvällens bortamatch i Örebro. Leksands forward Jon Knuts tycker att laget varit bättre i de senaste matcherna. Och att det därför var en sur förlust. – Hade vi spelat som mot Malmö hemma hade vi vunnit den här matchen.

Matchen slutade 3-3 och fick avgöras på straffar. Tyvärr vann Örebros målvakt Hudacek den extra poängen till hemmalaget. Ville inte Jon lägga en straff?

– Jag har inte lagt nån på många år. Får jag frågan är det klart jag är sugen på att lägga en straff. Jag har några varianter på lut.

Youds nära att avgöra

I övertidspelet hade båda lagen många chanser att avgöra. Och backen Ben Youds sköt pucken i mål. Tyvärr nån sekund för sent eftersom slutsignalen hunnit ljuda.

. – Vi skrek från båset att Eric (Castongauy) skulle skjuta men han passade till Ben. Så vi visste att det var kört, säger Jon.

Händelserikt

Det var en händelserik match även under ordinarie tid. Leksand tog ledningen tre gånger om och Örebro kvitterade. Vid 1-2 hade Örebro en puck på mållinjen som inte blev mål.

– Det kändes osäkert och då måste de döma bort, säger Jon.

Videogranskningen skedde i den andra perioden. En period där Leksands spel inte alls var lika bra som i inledningen av matchen.

– Det var mycket slarvhockey från båda lagen, säger Jon som tycker att det var bättre disciplin i första.

– Men det måste ha varit en rätt rolig match att titta på eftersom det hände så mycket.

Är du nöjd med arbetsinsatsen?

– Vi jobbar på bra, men vi kan bättre. Särskilt i spelet med puck. Vi gav dem några chanser på ett sätt som vi inte gjort på slutet. Om vi minimerar de misstagen kommer vi vinna framöver.

Vem tycker du var bäst i Leksand i kväll?

– Jag säger Nichlas Torp. Han har inte spelat på länge och med tanke på det, gör han det riktigt bra.

Torp fick en tvåa för boarding. En utvisning som kändes lite tveksam. Jon är glad att laget grejade den. Boxplayspelet har varit strålande de senaste matcherna och även idag blev det 100 %. Jon förklarar varför laget blivit så mycket bättre i den spelformen.

– Vi har gjort några ändringar. Vi pressar dem lite mer. Och stressar fram lite misstag hos motståndarna.

Bra tryck i arenan

Det var bra stämning och fullsatt i kvällens match. Något som tydligt lyfte hemmalaget Örebro. Precis som Jon och hans lagkompisar får bra energi av sin hemmaklack, tycker Jon att Örebro lyfte av draget i hallen.

– Vår bortaklack är fantastiskt bra. Och deras med. Och de höjer sig något snäpp.

Viktig streckmatch

Jon tycker att det märktes att det var viktiga poäng på spel. Men han vet också att det är många poäng kvar att spela om.

– Vi åker ner till Växjö och ska ta revansch för poängtappet idag. Och vi ska höja oss prestationsmässigt på lördag, säger Jon som sammanfattar kvällens förlust med ett ord: Surt!

Katharina Dalmalm