Tung förlust i Örnsköldsvik
Publicerad: 2016-03-28

Den femte matchen i direktkvalet till SHL stundade på måndagskvällen i Fjällräven Center. Inför kvällens drabbning stod det 2-2 i matchserien, men MODO segrade i dagens kamp med 7-1 och leder därmed matchserien med 3-2 i matcher.

LIF fick redan efter 25 sekunder tillbringa tid i numerärt överläge efter att Hedman visats ut fyra minuter för highstick. Leksand lyckades skapa några chanser mot hemmagänget, med Reideborn i målet. Annars så lyckades man klara av dessa minuter på ett komfortabelt sätt. Därefter var det LIF som var framme i offensiv zon och skapade chanser, sedan fick MODO tid i numerärt överläge efter sex minuters spel. Hemmalaget tog ledningen när Butler lyckades nästla sig fri i slottet och 1-0 var ett faktum för MODO i medvind. Hemmagänget utökade till 2-0 i en spelvändning genom Rantakari, men LIF replikerade femton sekunder senare. Lang som inledde matchen väldigt bra passade Amnér, som kunde göra 2-1-målet. LIF var sånär att kvittera, med en puck som var nära på att gå in i mål. Men MODO utökade sin ledning genom Fippula som stod för en fin soloprestation och 3-1 var resultatet som följde med lagen in i paus.
– De kom ut hårt men det visste vi att de skulle göra. Vi måste få ner pucken djupt bakom deras backar, snurra och skjuta mer, vara noggrannare kring linjerna, säger Viktor Amnér till C More.

Leksand fick en tuff start på den andra perioden, när MODO lyckades göra 4-1. Då valde LIF att byta in Tuohimaa i LIF-kassen, men blotta nitton sekunder senare var det 5-1 på tavlan och Leksands ledarstab valde att ta en time out. Leksand må haft ett antal chanser offensivt, men det var ett MODO som spelade bra inför drygt 7200 åskådare i Fjällräven Center på måndagskvällen. Med fem minuter kvar av den andra perioden, gjorde MODO 6-1 genom Emil Pettersson. Innan periodavslutet fick LIF tillbringa tid i numerärt överläge, men gästerna ledde med 6-1 när två perioder var avklarade.
– Vi är för passiva och stillastående. Vi måste upp och störa dem högre i banan. Det finns en hel del att jobba på, säger Jonas Frögren till C More.

LIF inledde den tredje perioden med drygt femtio sekunder i numerärt överläge. Man lyckades skapa en het chans genom Knuts - sedan blev Örnsköldsviksgänget fulltaliga. I spel 5 mot 5, var det hemmalaget som förde matchbilden alltjämt och skapade heta chanser - mot Leksand. LIF lyckades ett antal gånger etablera press i offensiv zon och det var genom kedjan med Lang, Ericsson och Skedung som var framme mest. Leksand fick under periodens gång tillbringa tid i numerärt överläge, men MODO stod alltjämt bra defensivt. Med ungefär sju minuter kvar av matchen utökade hemmagänget till 7-1, genom Thomas som blev slutresultatet.

Johannes Wahlberg