Lang - bäst på plan
Publicerad: 2016-03-28

Junioren Oskar Lang var en av de bästa i Leksand i kväll. Nittonåringen och resten av laget hade självklart hoppats på ett annat resultat än den storförlust det blev. Men efter slutsignalen var revanschlusten stor.
 – Vi sa direkt efteråt att vi ska tillbaka till Ö-vik för en sjunde, avgörande match.

Backen Alexander Ytterell fick en klubba i ansiktet tidigt i första perioden. Det ledde till ett bra tillfälle i powerplay för Leksand. Det blev fyra minuter som tyvärr inte utnyttjades till mål. Istället gjorde MODO både 1-0 och 2-0 strax därefter.  Hoppet tändes för alla leksingar när Oskar Lang visade upp hela sitt register i offensiv zon.
– Det var i bytet efter deras 2-0. Jag fick pucken på kanten och vände upp. Och så ner igen och så såg jag (Viktor) Amnér som var helt ren i mitten, berättar Oskar om sina fantastiskt fina bortvändningar som ledde fram till Amnérs mål.

Vad kände du när målet kom?
 – Det var självklart väldigt skönt att reducera direkt (15 sekunder).

Slutar 7-1
Tyvärr är det inte Leksands kväll. Slutresultatet blir hela 7-1 till MODO.
 – Vi sa innan att vi skulle spela som vi gjorde sist hemma. Där spelade vi bra defensivt. Så blev det inte idag. Vi bjöd på för mycket och då blir det mål. Varför det blir så? Jag vet inte. Det är svårt att svara på, säger Oskar besviket.

Oskar, Viktor och Matias Lassen firar reduceringen

Duktiga juniorer
Idag gör Oskar en mycket bra insats med flera bra lägen och starkt försvarsspel. Själv är han inte nöjd med sin egen poängproduktion. Varken i Hockeyallsvenskan eller i kvalspelet där det här var den första poängen.
– Det är frustrerande så klart.
Trots det har Oskar visat upp fint spel i offensiv zon och han och kedjekompisarna bjuder inte på så mycket bakåt heller. De senaste matcherna har han spelat med junioren Isak Skedung och den lite äldre Lukas Ericsson.
– Vår kedja har gjort en bra insats. Vi skapar mycket framåt och spelar bra i egen zon, menar Oskar. Han tycker att det är kul att spela med juniorkompis och att Lukas är en viktig länk.
– Han är säker i defensiven och stor och stark. Det passar bra för mig att spela med honom.

Hem till Tegera igen
Laget och Oskar är klara över att serien inte är över än. Nu väntar en hemmamatch i Tegera med chans att utjämna till 3-3 i matcher.
– Vi kommer ha nytta av stödet från publiken. Det var helt magiskt i lördags, säger Oskar om den kommande bataljen.

Katharina Dalmalm