Eklund inför Örebro
Publicerad: 2020-03-09
Per-Erik Eklund gör sig, och såklart även spelarna, redo för den avslutande veckan av SHLs grundserie där han vill se att laget fortsätter att skapa bra målchanser, står för bra prestationer och förbereder sig bra inför kvalet.

Herrlaget startade igång träningsveckan under måndagsförmiddagen med såväl fyspass som ispass på schemat. Lördagens bortamatch mot Brynäs slutade med förlust efter straffläggning i en match som var målrik och böljande, och som Per-Erik Eklund summerar som godkänd från Leksands håll.
-Det var en svängig tillställning åt båda håll. Det blir lätt så när Brynäs inte hade något att spela för och kunde gå på offensivt och bara köra på. För vår del är vi såklart inne i en annan förberedelsefas inför våren, och jag tycker att större delen ändå är helt okej från vår sida. Vi fortsätter att skapa en hel del och spelar med bra fart. Vi är såklart inte nöjda med att släppa in fyra spelmål vilket vi inte kan göra i fortsättningen, men vi gjorde fyra framåt och det tar vi med oss.

Örebro väntar imorgon tisdag

För Leksands del finns flera motivationsfaktorer inför tisdagens bortamatch mot Örebro. Dels vill man såklart ta poäng av Örebro, vilket är något som man misslyckats med tidigare under säsongen. Skulle Leksand ta minst en poäng med sig från matchen innebär det dessutom att man med största sannolikhet håller IK Oskarshamn bakom sig i tabellen efter färdigspelad grundserie, men för Per-Erik Eklund är det ändå prestationen och spelkvalitén som är det viktiga.
-Fokus för vår del är fortfarande att fortsätta jobba på saker som vi diskuterat tidigare, till exempel att komma till bra avslutslägen. Örebro är ett lag som spelar om placeringar fortfarande och kommer att gå för tre poäng så det blir en bra match för oss. Vi ska också gå för att ta poäng så klart, men vilket lag vi får i kvalet spelar egentligen ingen roll tycker jag. Det är upp till oss att kunna prestera i kvalmatcherna, och vi har ingen önskemotståndare inför direktkvalet.

Kraftsamling på torsdag

Förutom tisdagens bortamatch mot Örebro återstår även hemmamatch mot HV71 på torsdag, där Leksands IF tillsammans med Dalakraft och Leksand Superstars gemensamt kraftsamlar inför det kommande kvalet. Till den matchen är det riktigt billiga biljetter på samtliga sektioner i arenan, och laget vill ta med sig en bra känsla från avslutningen in i kvalet.
-Det är viktigt för alla att vi kan sluta samman med publiken här hemma på torsdag. Det är viktigt för oss som lag att vi avslutar serien bra, och även att vi får tillbaka alla spelare som haft lite skavanker och sjukdomar. Med tanke på att det är 15-16 dagar mellan grundserien är det viktigt att vi gör bra matcher i avslutningen av serien, och det gör vi så klart tillsammans med alla på plats på torsdag, säger Per-Erik Eklund.

Uppehåll väntar innan kvalet

Efter veckans båda matcher väntar ett uppehåll fram till antingen 27 eller 28 mars innan Direktkvalet till SHL drar igång för Leksands del. Med tanke på det långa uppehållet krävs det att träningarna håller hög standard, menar Per-Erik Eklund.
-Det gäller att träna på så matchlikt som möjligt och med så bra tempo som möjligt under uppehållet. Det viktigaste då blir inte mängden, utan kvalitén på träningarna. Vi ska se till att hinna med lite ledighet så att spelarna är fräscha och se till att träningarna är bra med det höga tempot som vi vill ha i matcherna, avslutar Per-Erik Eklund.

Bäst odds på alla SHL-matcher hos SHL's huvudpartner Betsson, du hittar alla SHL odds HÄR

Richard Brasar