Forsberg om mötet med LHC
Publicerad: 2021-09-25
Forwarden Fredrik Forsberg håller med om att det här är ett av de värsta sätten att förlora en hockeymatch på. – Det tar extra hårt, säger Fredrik om att tappa tremålsledningen.

Det såg så bra ut inledningsvis. Leksand ledde med 3-0 en bit in i andra perioden. Och äntligen kom målen i powerplay.
– Det var verkligen viktigt för oss att det blev mål, säger Fredrik om Mikael Ruohomaa och Justins Kloos fina kassar.

Vad gjorde ni bra i första perioden?
– Vi åkte skridskor, attackerade hårt och tacklades. Vi spelade som vi skulle helt enkelt, förklarar Fredrik som tycker att laget hade bra kontroll på matchen där.

Inget bra svar

Han är väldigt missnöjd med vad som händer efter 3-0 och Linköpings upphämtning. Kan du berätta varför det blev så här?
– Jag har inget bra svar. Det är mycket omedvetet, säger tjugofemåringen besviket.
Att förlora en klar ledning är ju inget som bara Leksand råkar ut för.
– Det händer titt som tätt. Och om det fanns ett bra svar på varför det blir så här så skulle det nog inte ske. Då borde både vi och de andra lära sig.

Hur kändes det när LHC kvitterade?
– Tufft! Det kändes bara tufft. Och så ilska, förklarar Fredrik.

Hela lagets fel

Leksand har en rätt lång skadelista och särskilt backsidan lider av frånvaron. Tror du att försvarsspelet blev lidande på grund av det?
– Nä, det sitter ihop med oss forwards. Vi måste visa oss och göra det lättare för dom. Det är inte deras fel.

Trög start

Fredrik hade bara ett byte i tredje perioden
– Jag kände att jag behövde steppa upp. Varför jag inte spelade mer? Det vet jag inte. Jag vill självklart alltid spela så mycket som möjligt, säger Fredrik bestämt.
Han och kedjekompisarna Jon Knuts och Martin Karlsson har inlett säsongen stabilt, men…
– Produktionen fattas. Vi behöver göra mål men det kommer, lovar Fredrik som tycker att hans egen inledning varit lite trög men att han börjar komma igång mer och mer.

Högre förväntningar i år

Inför förra säsongen tippades laget runt plats 12-13. I år är förväntningarna mycket större.
– Det är roligt att vara tippade högre upp i tabellen. Men så klart är det tuffare krav nu. Jag tycker inte att ni ska vara så oroliga och nervösa. Vi hade en tuff start förra året och det slutade ju bra, säger Fredrik lugnande.

Katharina Dalmalm