Alexanders första seniormatch
Publicerad: 2019-10-12
Juniorbacken Alexander Lundqvist spelade sin första seniormatch i kvällens möte med Linköping. Han tycker självklart att det är jäkligt trist med förlust, men är också glad över att få chansen i herrlaget. – Det var riktigt mäktigt att komma in på isen.

Alexander har några jäktiga dagar just nu med fyra matcher på tre dagar. Han följde med herrlaget till Karlstad i torsdags. Och sen vann han mot Brynäs både i går och idag med J20.
– Det går bra, men lite sliten är jag. Det gäller att göra allt så enkelt som möjligt för sig. Att inte krångla till det.

Hur var det att komma in i herrlaget nu när de förlorat en del matcher?
– Det har funkat jättebra. Jag har fått fin hjälp av alla, menar Alexander.
Idag fick han några byten mot Linköping. Bland annat tillsammans med den lite äldre backen Johan Fransson.
– Han stöttade mig och det kändes tryggt. Det är rätt stor skillnad mot juniorhockey. Allt går snabbare och spelarna är så mycket skickligare och starkare, tycker Alexander.

Bra inledning

Leksand spelade bra i första perioden och borde kanske haft ledningen. Istället var det Linköping som ledde med 3-2.
– Vi hade bra press men de var effektivare. Det var synd, säger Alexander som hann med några byten i första perioden. Till slut vann östgötarna med 5-2.

Hockeygymnasiet

Alexander är från Avesta men är inne på sin fjärde säsong i Leksands juniorlag och hockeygymnasiet. Beror det på morbror Nicklas Lidström att det blev backspel?
– Nja, jag har nog alltid velat vara back. Det är roligt att försvara målet och vara delaktig i spelet, säger artonåringen som säger att han blev hockeyspelare mest på grund av sin pappa Stefan Lundqvist.
– Han spelade forward på hög nivå i Brynäs och Skellefteå. Och jag hängde mycket i ishallarna med honom när jag var liten, säger Alexander och ler.

J20 har elva raka segrar

Alexander stortrivs i J20 där han hunnit göra 10 poäng på lagets elva raka segrar. Vad tror han är nyckeln till att det går så bra?
– Vi har ett skickligt lag. Det är bra tempo och konkurrens på träningarna. Vi pushar på varandra, säger Alexander.
Och han vet att det finns många duktiga backar i laget som gärna vill ha chansen i seniorspelet. Assisterande sportchef Christer Siik sticker emellan och tycker att Alexander ska passa på att skryta lite nu när han har chansen.
– Vi har många skickliga spelare som knackar på dörren till seniorlaget. Och Alexander är verkligen en av dem, säger Christer.

Om du var tränare för herrlaget, vad skulle du säga nu för att vända trenden?
– Att vi måste tillbaka till grunderna och göra det hårda jobbet, säger Alexander efter att ha funderat en stund.
Han vet, precis som vi andra, att det alltid är lättare sagt än gjort.
Det är i alla fall tydligt vad Alexander kommer att ta med sig från debutmatchen.
– Inramningen! Och att klacken sjöng hela matchen trots underläget. Det är grym nivå på fansen.

Katharina Dalmalm