Tung tredje period fällde damerna
Publicerad: 2019-11-02
Leksand ledde länge på bortaplan mot Djurgården. Men när hemmalaget lade in en högre växel i sista perioden kunde de blåvita inte stå emot. – Det blir lite platt fall för oss, vi gör inte riktigt samma arbete under de sista 20 minuterna, säger assisterande tränare Anton Bokull.

I det förra mötet mot Djurgården var Leksand med länge i matchen för att sedan släppa in två mål i den sista perioden. Tyvärr blev det en form av repris i dagens match. Detta trots att det efter två perioder var Leksand som ledde med 1–0 efter en mycket fint mål av Kajsa Armborg.
– Vi har inte spelat match på tio dagar så vi var lite ringrostiga i första perioden. Men där i andra kom vi ut riktigt starkt och fick också ett mål med oss, säger assisterande tränare Anton Bokull till hemsidan.

"De sköljer över oss"

Han berättar att han och de övriga ledarna kände att laget verkligen var med inför sista perioden och att det då gällde att kämpa vidare och stänga matchen. Så blev det inte.
– De växlar upp och sköljer över oss. De var mycket hetare än oss, det går inte att snacka bort.
Den högre växeln från hemmalagets sida gav också utdelning. Efter mindre än två minuter av perioden kvitterade Djurgården och gjorde sedan ytterligare två mål, båda i powerplay.
– De där utvisningarna blir kostsamma. Det är frustrerande.
Vad går det att ta med sig från en sådan här match?
– Framför allt Jule Flötgens målvaktsspel. Hon har verkligen steppat upp och hållit oss kvar i flera matcher. Sedan tycker jag att vi ändå skapar chanser i vårt powerplayspel även om vi inte gör mål.

Nu väntar två veckors uppehåll

En annan spelare det pratades om var Brooke Boquist, den nyvärvade kanadensiskan som gjorde sin första match i den blåvita tröjan. Hon har inte spelat en tävlingsmatch på länge, men det syntes att hon kommer att bli nyttig för laget.
– Hon är här för att göra poäng. En spetsspelare helt enkelt. Jag tycker att vi fick se en del fina glimtar i dag och jag tror att hon kommer bli en fröjd att följa framöver.
För Anton Bokull och resten av laget väntar nu ett två veckors långt speluppehåll på grund av olika landslagssamlingar. Leksand har en bunt spelare som åker iväg, men resten av laget jobbar vidare på hemmaplan.
– Vi har sagt det här ofta, men vi har ett lag med så många nya och unga spelare att vi fortfarande behöver nöta på grunderna. Så vi ska fortsätta gnugga på.

Elisabet Wahl