Seger i säsongens sista hemmamatch!
Publicerad: 2016-03-30

Den sjätte matchen i direktkvalet till SHL väntade på onsdagskvällen inför 7087 åskådare i Tegera arena. Inför kvällens match, var LIF medvetna om att man var tvungna att vinna för att tvinga fram en sjunde avgörande match. Leksand segrade med 5-4 och en sjunde avgörande match väntar i Örnsköldsvik på fredag.

LIF inledde bra i Tegera arena, främst anförda av ”ungdomskedjan” med Lang, Ericsson och Skedung. Det var i övrigt, en jämn matchbild till start men det var hemmagänget som skapade de mest heta chanserna. Efter en diskutabel tripping, lyckades MODO ställa om. Thomas blev frispelad och kunde raka in 0-1 till gästerna. Fyra minuter efter gästernas ledningsmål, studsade LIF rättvist - tillbaka. I en spelvändning, serverade Knuts Porsberger och 1-1 var ett faktum. Med två minuter kvar av perioden, visades Dwyer ut efter att han spearat Forsberg. LIF fick därmed tillbringa fem minuter i numerärt överläge. Men 1-1 var resultatet efter tjugo minuter.
– Vi började jättebra med hög fart och rider på vågen från publiken. Vid målet dippar vi lite, men det känns som vi är bättre idag, säger Leksands målskytt Johan Porsberger till C More.

LIF fick inleda den andra perioden med tre minuter i numerärt överläge. Leksand hade visserligen snurr i offensiv zon och skapa ett flertalet lägen. Till slut, fick man utdelning efter att Pakkolanvaara vackert stänkt dit 2-1 i det numerära överläget. Efter ledningsmålet, så var det ett MODO som hade minst sagt heta spelvändningar. LIF hade även de, chanser offensivt genom bland annat Porsberger. Kedjan med just nämnda Porsberger tillsammans med Knuts och Hari var riktigt bra. Man skapade ett antal och till slut fick man utdelning. Porsberger serverade Ytterell som gjorde 3-1 och då begärde gästerna time out. Leksand fortsätter trumma på inför en kokande Tegera arena, där gästerna alltjämt hade vassa spelvändningar. Men MODO kom tillbaka innan periodpaus och det var 3-3 efter fyrtio minuter.
– Vi var bra första 15 i andra men sedan blev vi för jäkla passiva och de får för enkla mål, säger Jon Knuts till C More.
– Ganska nöjd ändå. Sista fem i andra studsar det MODO:s väg, men första 15 var det skoj att vara tränare i Leksand, säger ”Perra” Johnsson till C More.

Tre minuter in i den tredje perioden, fick LIF för andra gången i matchen tillbringa tid i numerärt överläge. Det dröjde bara trettio sekunder in i det numerära överläget, innan Leksand bombade in 4-3 genom Ytterell. Det dröjde dock inte många minuter innan MODO studsade tillbaka. Filppula gjorde 4-4 på ett elegant sätt. Lite mindre än fyra minuter efter 4-4-målet, så var det LIF:s tur att måla återigen. Porsberger serverade Knuts, som på ett fantastiskt sätt gjorde 5-4 till Leksand med åtta minuter kvar av ordinarie tid. Med minuterna kvar av ordinarie tid forcerade MODO. Dessutom tog gästerna målvakten med en minut och tolv sekunder kvar på tredje perioden. LIF höll ut och tvingar därmed fram en sjunde match!

Johannes Wahlberg