Andra raka för Fransson
Publicerad: 2020-02-25
Vinst igen! Och mot Frölunda i en av säsongens svåraste bortamatcher. Johan Fransson firade segern med att göra assist nummer 100 i SHL. Något han inte hade en aning om under matchen. – Jag fick höra det nyss. Så klart roligt med såna milstolpar, men egentligen är det bara jäkligt kul att vi vinner.

Leksand kom till spel med en lång skade- och sjukdomslista. Och de tidigare mötena under säsongen har slutat med Frölundasegrar. Så det var nog inte så många som trodde på poäng i tisdagens match. När sen flygplanet blev försenat och matchen uppskjuten i trettio minuter ökade inte chanserna.
– Det är väl en klassiker när man får slå så mycket ur underläge. Ibland kan det vara så att när tongivande spelare saknas, måste andra kliva fram, förklarar Johan.
Han fick se junioren Nils Åman göra SHL-debut med två snygga assist.
– Om han är kaxig nu över den fina starten? Nä, det är en jätteödmjuk kille, säger Johan om tjugoåringen.

Många matchvinnare

Johan tycker att alla i laget kämpade hårt i kvällens match, men att det är svårt att inte nämna målvakten Axel Brage som gjorde ännu en strålande insats.
– Vilket fantastiskt målvaktsspel! tycker Johan som gillar att backarna och målvakten hittat ett sätt att försvara kassen.

Två mål på fyra skott

Leksand inledde med två snygga kontringsmål efter stort spelövertag för Frölunda. Sen kunde hemmalaget kvittera och hade hittat tillbaka in i matchen. Då fick Frölundas Rhett Rakhshani matchstraff efter en armbåge i Jonas Ahnlövs ansikte. Backen spelade inte mer efter det.
–Jag såg inte smällen. Men förhoppningsvis är Ahnelöv okej. Han är en tuffing, säger Johan om armbågen som gav hans Leksand powerplay i fem minuter.

Två powerplaymål

Det tog bara elva sekunder för Patrik Zackrisson och Spencer Abbott att göra sina vardera andra assistpoäng när de hittade till Daniel Gunnarsson som dundrade in sitt andra mål i matchen.
Det numerära överläget fortsatte och Johan kunde alltså göra sin hundrade assist till Matt Careys första mål i denna sejour i Leksand. Det var också andra raka matchen med assistpoäng för Johan. Lukas Nordsäter avslutade sen målskyttet med att göra 2-5 i tom bur.
– Vi är bra framför båda målburar. Och så får vi powerplayspelet att lossna, säger Fransson.
Och han tycker att det är lite payback nu för många missade mål tidigare under säsongen.
– Vi har jobbat ihop till det här. Det har inte studsat med oss, men nu har det lossnat lite.

Varför kommer målen nu?
– Vi har jobbat på att få in puckar på mål. Och att vända spelet snabbare, säger Johan som är på väg till flygplatsen.
Han lovar att fira segern och de 100 assisten lite grann trots att det är tätt mellan matcherna nu.
– Det blir nog nån serie eller film.

Katharina Dalmalm