Tung förlust mot Luleå
Publicerad: 2021-10-09
Damlaget
Leksand gjorde matchens första mål, men sedan var nästan bara Luleå för hela slanten. – Nej, det här var inte bra. Men vi får deppa en stund och sedan laddar vi om, säger lagkapten Hanna Sköld efter matchen som Luleå vann med 7–2.

Luleå borta är ingen lätt uppgift. Laget leder serien och är hittills obesegrade. Men det var Leksand som gjorde matchens första mål efter bara någon minut.
– Vi fick riktigt bra energi där och spelade bra. Men sedan hände något, speciellt efter det där bortdömda målet, säger lagkapten Hanna Sköld när hemsidan får tag på henne efter matchen.

Bortdömt mål

Det bortdömda målet hon pratar om var en märklig situation då hela Leksand trodde att man utökat ledningen till 2–0 genom ett skott utifrån.
Spelarna ute på isen kramade om varandra innan de insåg att domaren inte hade blåst och att spelet fortfarande var i full gång.
– Jag tycker att det var solklart att den var inne. Men det är inte så mycket att göra åt det nu, speciellt inte när det inte finns några målkameror att titta på.
Efter den sekvensen tappade de blåvita tempo och initiativ och Luleå åt sig in i matchen. Det kom både en kvittering och en hemmaledning innan första perioden var slut.
– Jag tycker nog att det beror mest på oss, inte att de började spela jättebra. Vi tappar energin och går ner i en svacka.

Ett blåvitt tröstmål

Svackan visade sig vara svår att komma ur, hemmamålen fortsatte att komma och när slutsignalen gick hade Luleå vunnit med 7–2 efter ett sista blåvitt tröstmål någon minut före slutsignal.
– Vi förlorar med 7–2, det är inget att snacka om. Men jag tycker inte att vi ska förlora så stort. De har skickliga spelare och är effektiva, men jag tycker det är vi själva som sätter oss i den här situationen. Vi följer inte den plan vi satt upp.

Modo väntar

För Hanna Sköld och resten av laget gäller det nu att skaka av sig förlusten och istället förbereda sig för nästa match. En timme efter slutsignal klev man ombord på bussen och satte kurs mot Örnsköldsvik där Modo väntar i morgon söndag.
– Efter en sådan här förlust är det rätt tomt, men man får deppa en stund och sedan ladda om. I morgon gäller det att vi spelar vårt spel och inte tänker så mycket på motståndaren. Modo är ett skridskostarkt lag så vi får se upp när de sätter fart.

Elisabet Wahl