"Tjomme" inför Skellefteå hemma
Publicerad: 2020-12-30
För herrlagets del återstår en match under år 2020, detta då Skellefteå gästar Tegera Arena under onsdagskvällen med nedsläpp klockan 19:00. Leksands IFs GM, Thomas Johansson, är inte nöjd med spelet på slutet och vill se förbättring till kvällen.

Leksand har i de två matcherna som spelats efter julvilan kammat noll i poängutdelningen då såväl Rögle som Luleå varit för svåra nötter att knäcka. När Thomas Johansson ombes att ge sin syn på hur han tycker att prestationen i de två matcherna varit är han snabb och tydlig i sitt svar.

-Kasst! Jag tycker inte att vi har kommit upp i den nivån jag tycker att vi kan, och ska, spela på. Därför tycker jag faktiskt att matcherna varit dåliga från vår sida. Vi har tappat lite av förmågan att driva och föra spelet i matcherna och vara det laget som de andra lagen har fått rätta sig efter. Nu har vi istället anpassat oss efter motståndarna för mycket, visserligen till viss del på grund av det bortfallet av spelare vi haft, men jag tycker generellt att vi tappat bort vårt egna spel lite för mycket.

Hoppas på annan bild mot Skellefteå

Skellefteå ligger inför onsdagens omgång 6 poäng före Leksand, dock med två matcher fler spelade. När vi i samtalet med Thomas kommer in på vad han förväntar sig, och vill se, inför kvällens drabbning återkommer han till det som brustit i de två senaste matcherna.

-Vi ska ta tag i taktpinnen, det är vi som ska stå för spelet och skapa chanserna i matchen genom att dominera puckinnehavet. På så sätt ska vi också tvinga Skellefteå att anpassa sig efter oss, och därmed bryta den trenden vi haft i de senaste matcherna.

Senast lagen möttes var i Skellefteå i den sista matchen innan juluppehållet segrade Leksand med 1-3. Föreningens General Manager är dock säker på att det kommer att krävas en bättre insats ikväll än i den matchen om det ska bli en ny seger.

-Jag tror inte alls att Skellefteå är nöjda med sin insats senast vi möttes. Vi gjorde en väldigt bra bortamatch och var såklart nöjda med segern där, men jag tror ändå att det krävs en bättre insats av oss här idag jämfört med då för att vi ska vinna ikväll.

Läktarplats för "Tjomme"

I rådande tider lyser den fysiska publiken med sin frånvaro i arenorna runtom i världen. I Tegera Arena finns visserligen ett stort antal publikfigurer som lyfter inramningen, och någonstans bland dessa gömmer sig även Thomas Johansson under matcherna.

-Normalt sett sitter jag på läktaren tillsammans med min kära kollega Christer Siik och ser matcherna. Från min sida försöker jag se om vi utför det vi tränat på och följer den planen vi har, så att jag har min bild ganska klar för mig tills att vi tillsammans med tränarstaben går igenom matchen dagen efter. Så det är mycket av strukturen, att vi följer vårt grundspel och att vi genomför det vi tränat på som jag tittar på under en match.

Från alla de timmar som Thomas och hans kollegor sett årets upplaga av herrlaget i Leksands IF har han skapat sig en bra bild över nuläget, och vill kunna få ut ännu mer av laget även i resultatväg under den avslutande halvan av säsongen.

-Vi har kommit en bra bit på vägen i vår utveckling, men har ändå en lång resa kvar. Jag hoppas att vi kan fortsätta ta stora steg som grupp och i vårt spel hela tiden, och avsluta den andra halvan av säsongen bättre än den första, avslutar Thomas Johansson.

Richard Brasar