Camper om två poäng mot FBK
Publicerad: 2020-10-24
För tredje hemmamatchen i rad blev det vinst på övertid. Och den här gången var det Carter Camper som passade fram till Oskar Lang som satte 3-2. – Han har tre vinnare, säger Carter om Oskars fantastiska utdelning i sudden.

Att Färjestad fick med sig en poäng i kvällens match var kanske inte helt rättvist.
– Vi har kontroll på spelet. De gör sina två mål i numerärt överläge. Och vi gör ett mål i det enda powerplay vi får, säger Carter.
Han låter inte helt nöjd med att hans lag inte fick med sig fler utvisningar. Och han är definitivt missnöjd med det bortdömda målet i andra perioden.
– Marek (Hrivík) rör inte deras målvakt och ingen annan heller. Men det visar på bra karaktär från vår sida att vi kan släppa det och kämpa vidare, säger Carter.
I sekvensen efteråt fick Färjestad en straff men som tur var missade Michael Lindqvist sin möjlighet.

Gillar spel på övertid

Det blev 2-2 efter ordinarie tid och sen behövde firma Camper, Matt Caito och Lang bara 34 sekunder för att avgöra. Efter två passningar till övertidsmål var det Oskars tur att få göra själva avgörandet.
Varför är ni tre så framgångsrika i spelet tre mot tre?
– Det blir större ytor för en spelare som Oskar. Han är en snabb och intelligent spelare. Och vi är alla tre bra på att hålla i pucken och inte låta motståndarna kontra, berättar den trettiotvåårige amerikanen.
Annars vill Carter lyfta fram defensiven i den här matchen.
– Jag tycker att misstagen bakåt blir färre och färre för varje match. Och vid de få som kommer är Janne (Juvonen) där och räddar oss.

Många poäng

Carter har gjort 17 poäng på 11 matcher. Tillsammans med Marek Hrivík och Peter Cehlárik är Leksands förstalina extremt produktiva.
– Vi är bra ihop helt enkelt. Mycket tack vare att Marek är en så skicklig center. Och så får vi mycket speltid, säger Carter om varför det går så bra.
Han lägger till att hans kedja oftast får börja i anfallszon tack vare fjärdekedjans (Karlsson, Knuts och Forsberg) hårda jobb.
– Vi pratar mycket om att vi har olika roller. Det är inte alla som får samma uppmärksamhet, men alla är lika viktiga för laget oavsett hur mycket man spelar. I slutändan får vi ett starkare lag.
Carter menar att han är värvad till Leksand för att just producera poäng.
– Så jag känner pressen. Det är extra skönt att poängen kommer då.

Två blivande hockeyspelare

Till sist berättar Carter att han och familjen stortrivs i Leksand. Att det är enkelt att ha barn här.
– Det är säkert och nära till allt, tycker Carter vars sexårige son spelar i Tre kronors hockeyskola.
– Och treåringen brukar åka lite med mig, så det blir nog hockeyspelare av båda två, säger Carter glatt.

Katharina Dalmalm