Besviken Martin Karlsson
Publicerad: 2019-10-17
Med 3-3 bara minuter kvar var det nog många Leksingar som hoppades på bortapoäng i Luleå. Tyvärr gjorde hemmalaget mål och matchen slutar 4-3. – Tre mål borta mot Luleå borde räcka, säger lagkapten Martin Karlsson efteråt.

Martin är hopbitet besviken efter förlusten, men kan ändå se vissa förbättringar i lagets spel.
– Det statiska försvarsspelet är bättre. Vad det innebär? Att vi har bättre kontroll i egen zon, har dem mer på utsidan och att de får sämre lägen, förklarar Martin.
Men trots den förbättringen gör Luleå fyra mål.
– Vi släpper ett i powerplay, byter klantigt och tappar nån innanför blå. Det blir för enkla mål för dom, säger Martin trött.

Spelar för att vinna

Så även om det var en hel del som såg bättre ut säger Martin bestämt att de spelar för att vinna.
– Så nu känns det så klart jäkligt surt! Vi får tjura ikväll och sen träna bra i morn, menar Martin.
Han tillägger att det inte går att hänga med huvudet eftersom det bara förvärrar läget.
– Och så väntar en match i Tegera med mycket folk på lördag. Då måste vi vara spelklara, säger den tjugoåttaårige lagkaptenen.

Berätta om ditt friläge? Det var nära mål där?
– Ja, jag har en av deras backar hängande på mig och försöker få upp pucken högt. Men hade behövt nån decimeter till, säger Martin om sin chans i andra perioden.
Han berömmer backen Mattias ”Kolan” Karlsson för den fina passningen som skapade läget.
Kolan och Jonas Ahnelöv var tillbaka i den här matchen. Ett välbehövligt energitillskott till unga backar som fått slita hårt den senaste tiden.
– De spelar övertygande och bidrar med storlek och tyngd, menar Martin. Han gillar också det han såg av den nye backen Filip Samuelsson.

Vacker passning

Just Ahnelöv skulle stå för en av Leksands delikatesser i matchen. En mycket vacker passning till Marek Hrivik som i friläge satte 1-1 i första perioden.
– Ahnelöv och (Mattias) Ritola var bästa leksingar ikväll, säger Martin och berömmer Ritola både för hans två assist och hans överlag bra insats i matchen.

Tvätta bort misstagen

Till sist får Martin får sammanfatta läget.
– Vi har en del att vrida på och förbättra. Vi skapar chanser, men vi måste tvätta bort misstagen. Vi får börja inför storpubliken hemma på lördag.

Katharina Dalmalm