Hrivik om matchen i Örebro
Publicerad: 2020-03-10
Centern Marek Hrivik leder Leksands poängliga stort. Men trots det är han inte nöjd med sin egen säsong. – Precis som hela laget har jag mer i mig än vad jag visat.

Leksand spelade borta mot Örebro i den näst sista seriematchen. Det blev tyvärr seger med 4-0 för närkingarna som hade mer att spela för än Leksand.
– Den här ligan håller hög klass och det märktes att de verkligen ville ha segern, säger Marek.

Många juniorer

Eftersom Leksand hade många borta på grund av skador och annat fick sju juniorer chansen i laguppställningen. Och Marek är imponerad av de ungas framfart.
– Jag spelade med Isak Rosén och han gör en mycket bra insats. Jag hade gärna hjälpt honom mer, säger Marek som säkert hann visa sextonåringen till rätta.
André Hult var tredje länken i kedjan som hade några bra lägen att göra 1-0 i första perioden.
– Hult kom fri, men blev slashad när han skulle skjuta. Vi borde satt något av lägena. Då hade vi kunnat få en annan matchbild, suckar slovaken.
Lukas Nordsäter hade också en bra chans att göra mål. Den unge backen var också inblandad i ett bråk framför bortaklacken.
– Hehe, han blev rätt sur där, säger Marek.
Hemsidan undrar om Marek tycker att det var någon i Leksand som imponerade på honom i kvällens match.
– Juniorerna var alla bra. Och särskilt (Emil) Heineman. Han använder sin hastighet väldigt skickligt, säger Marek.
Överhuvudtaget var det en bra kämpainsats av laget med bara en kedja intakt och så många unga spelare. Men det var kanske ingen bra värdemätare inför kvalet.
– Den här matchen är inget att grubbla över. Bara att lämna bakom sig och så får vi gå vidare till förberedelserna för kvalet, säger Marek bestämt.

Är du nervös inför kvalet?
– Nä, jag tror att vi har ett bättre lag än det vi kommer att möta. Så om vi bara kämpar mer än dom kommer vi att vinna. Men jag vet så klart att det blir tufft. Fråga bara Mora vad de tyckte om förra året, säger Marek som inte tidigare spelat negativt kval.
Det märks att laget redan nu pratat om vad det innebär. Att det handlar om mycket nerver. Men Marek tycker att det känns bra med två veckor att förbereda sig.
– Om jag har någon favoritmotståndare bland de möjliga lagen? Helt ärligt har jag inte så bra koll på dom. Det blir bra vilket lag det än blir, säger Marek.
Han tittar ut över den, nu tomma Behrn Arena, och konstaterar att det inte blir svårslagna Örebro i alla fall.
– Det är ett drygt halvår innan vi möter dom igen, avslutar Marek bestämt.

Katharina Dalmalm