Vinst mot Färjestad
Publicerad: 2017-08-11
Det blev vinst i årets första träningsmatch. Leksands A-lag hade åkt ner till Strömstad för en turnering mot Frölunda och Färjestad. Det sistnämnda laget stod för fredagskvällens motstånd. Centern Alex Friesen gjorde två mål i sin första match i Leksandströjan. – De första tio minuterna var deras men sen kom vi in i det, säger Alex

Den första perioden dominerade Färjestad spelbilden och det dröjde till halva perioden innan det första bra målläget kom från Leksands håll.
– Det tog ett tag att få kontroll på spelet. Det var ju första matchen för oss och det märktes.
I andra perioden visade Leksand upp ett mycket bättre spel och det gav resultat. I sista minuten gjorde Alex 1-0 efter en fin passning från William Wikman.
– Vi fick igång spelet och hittade öppna ytor. Och jag tycker att vi hade bra kemi i vårkedja, säger kanadensaren.

Bra kemi

Alex berättar att han tränat ihop med Martin Karlsson och David Åslin den senaste veckan. Han är nöjd med sällskapet. – Det har gått bättre och bättre.

Vad tycker du om din egen insats?

– Ungefär som för det övriga laget. Lite trögt i början men sen klart okej.
Alex gör två mål och en assist och det måste väl anses godkänt. I slutet av tredje perioden fick Alex en passning av Åslin.
– Han chippade pucken till mig och Martin gick på mål. Så jag fick mycket yta och tog ett skott som gick in, berättar Alex glatt.

Strömstadsresa

Laget kom ner till Strömstad i tisdags och Alex är nöjd med resan så här långt.
– Det har varit trevligt att lära känna varandra. Alla har varit så välkomnande, säger Alex.
Han är den enda som inte pratar svenska i laget men får bra hjälp med översättningen av de andra.

Vad tar du med dig från den här matchen?

– Om vi fortsätter så här ser det bra ut. Vi kan självklart inte dra några större slutsatser från bara en match, menar Alex som ser fram emot lördagens match mot Frölunda.

Katharina Dalmalm