Jon Knuts om matchen mot Modo
Publicerad: 2017-09-30
Två bra perioder och en sämre tredje gav herrarna ett poäng i matchen mot Modo i Fjällräven Center. Leksands forward Jon Knuts summerar känslorna efteråt. – Jättesurt!

Leksand spelade, som sagt, bra hockey särskilt i mittperioden. Oskar Lang gjorde 0-1 efter dryga 12 minuter i första perioden och Modo kvitterade till 1-1 efter halva andra. Resultatet var jämnare än matchbilden och när Fredrik Forsberg satte 1-2 och Johan Porsberger 1-3 ( i powerplay) kändes det rättvist.
– Modo såg trötta ut och vi hade dem, säger Jon om de första 40 minuterna.
Han tycker att lagkompisarna stod för snygga mål. Särskilt Fredrik Forsberg får beröm. – Det var ett bra avslut och det var kul att han fick göra mål, säger Jon.

Modo bättre i tredje perioden

Leksand fick inleda med spel i boxplay och även om man klarar det, så reducerar Modo snabbt.
– De växer och vi blir mindre. Och vi blir rädda att förlora, menar Jon besviket.
Han tycker att det också blir några konstiga utvisningar som hjälper hemmalaget in i matchen.
– Men vi får igen det i slutet av perioden, och jag skyller inte på domaren. Vi har själva ansvaret för det som hände. Det är som det är.
Jon säger att det inte är helt lätt att förklara varför det blivit så här i de senaste matchernas tredje period.
– Vi kommer ju inte ut som sämre hockeyspelare inför sista. Men vi blir lite passiva och spelar för att inte förlora, istället för att spela för att vinna.
Modo kvitterar och matchen avgörs på övertid av Sam Marklund. Leksingarna får åka hem med en poäng.

Arntzen bäst i Leksand

Den unge målvakten Jonas Arntzen kan inte lastas för Modos kvittering.
– Han har inte stått så mycket på försäsongen, men gör en bra match igen. Han har kämpat på på träningarna. Det här är en tuff bortamatch och Jonas är inte van vid det här, säger Jon.
Knuts själv missade premiären mot Södertälje, men är nu tillbaka i spel.
– Jag har inga skavanker. Det kändes okej under matchen, förklarar han.
Det var över 5800 i hallen i kväll och tillresta Leksandsfans gjorde vad de kunde för att hjälpa laget.
– Det var ett bra bortafölje. Stöttningen betyder jättemycket, avslutar Jon.

Katharina Dalmalm