Forsberg inför Skellefteå borta
Publicerad: 2021-02-18
Leksands herrlag lämnar strax efter lunch Leksand för bortamatch mot Skellefteå under torsdagen. Senare under helgen ställs man mot Örebro. Två lag som Leksand just nu jagar i tabellen. -Vi vill klättra uppåt och försöka ta en topp sex placering, förklarar Fredrik Forsberg.

Fredrik som i tisdagens match blev målskytt mot Linköping och som stod för en överlag stark insats tillsammans med fjärdelinan tycker själv att laget gjorde det bra sist även om det finns förbättringspotential i många delar av spelet.
-Jag tycker vi går ned oss i andra perioden mot Linköping. I tredje kontrollerar vi matchen rätt bra. Vi måste dock kunna spela jämnare över sextio minuter.

"Rekord i klubben för min del"

Din lina med Knuts och Karlsson stod för en bra match?
-Ja, jag tycker vi fyller på bra i anfallszon och spelar enkelt. Det var en helt okej match från vår sida.

För din egen del, du står nu på åtta mål den här säsongen. Det är ganska starka papper ändå.
-Ja det är rekord för mig här i klubben, så det är riktigt kul.

Fredrik står efter trettiotvå spelade matcher för sin del på elva poäng, åtta mål och tre assist. Passande nog har han gjort mål i just de två senast matcherna mot Skellefteå. Senast satte han det viktiga 3-2 målet hemma i Tegera Arena, i en match där Leksand till slut vann med 5-3.
-Jag hoppas man kan göra mål i tre raka mot dom, det vore riktigt skönt.

"Möller har varit farlig"

Nästa motståndare för Leksands del är alltså Skellefteå. Ett lag man tagit poäng mot i samtliga matcher denna säsong och som går att hitta på en fjärde plats i tabellen, åtta poäng före Leksand. De två senaste mötena har slutat med två segrar och i premiärmatchen fick man med sig en poäng efter att ha hämtat upp ett 1-4 underläge i den sista perioden. Dock ska sägas att motståndarna haft väldigt bra form på slutet och hade nyligen en nio matcher lång segerrad.
-Vi måste försöka spela jämt i sextio minuter och inte gå ned oss och ge dem gratischanser. De har en del skickliga spelare i laget. Möller har varit riktigt farlig och de har några andra spelare också, så det gäller att vara vaken.

Om du skulle plocka ut någonting positivt från ert spel på slutet som du tar med dig till Skellefteåmatchen?
-Forecheckingen är bra. Vi vinner puck högt upp i banan och åker mycket skridskor. Tycker också att vi ligger bra i skottlinjen och kämpar för varandra. Framförallt det tycker jag vi ska ta med oss till våra kommande matcher i veckan.

Ju senare in på säsongen brukar ofta innebära viktigare poäng att spela om. Även fast vi i år ligger i ett lite annat läge än föregående säsonger så finns naturligtvis blickarna på strecket ovanför, där vi just nu hittar Örebro. Ett Örebro som man möter på lördag och har möjlighet att minska försprånget till. I nuläget ligger Örebro fem poäng före de blåvita med elva matcher kvar att spela.
-Det är alltid kul när det börjar dra ihop sig. Vi vill klättra uppåt och ta en topp sex placering, helt klart.

Slutligen då i vanlig ordning, vem avgör?
-Jag säger Jon Knuts

Per Gerdin