Åkerblom inför träningsmatchpremiären
Publicerad: 2017-08-11
Inför match
Efter några dagar tillsammans i Strömstad är laget nu redo för säsongens första träningsmatcher. – Vi har tränat på hårt och känner oss redo, säger tränaren Markus Åkerblom inför fredagens match mot Färjestad och lördagsmatchen mot Frölunda.

Laget kom till Strömstad under tisdagen och har sedan dess, utöver en båttur i Skärgården, hunnit med flera bra och givande ispass tillsammans.
– Vi har haft ganska tuffa träningar, inte bara här, men även träningarna hemma, och det syns på grabbarna, menar Åkerblom, och tillägger att laget mestadels har fokuserat på försvarsspelet.
– Det är det vi har prioriterat än så länge, och det är så vi vill jobba. Vi bygger bakifrån och ska vara noga med att vi har en stabil grund att stå på.

Andra tankar inför helgens matcher?

– Det ska bli roligt att komma igång, och vi ser fram emot att spela. Motståndet är inte det viktiga nu, vi kommer att fokusera till 100 procent på oss själva.

Laguppställningen

När det gäller laguppställningarna till matcherna som väntar berättar Åkerblom att de förmodligen kommer att testa lite olika varianter.
– Uppställningen kommer att kunna ändras under matchen och mellan matcherna, och några spelare kommer att få prova på olika positioner. Det blir bra tillfällen för oss att prova oss fram, menar huvudtränaren, innan han berättar om kvällens laguppställning mot Frölunda:
– När det gäller forwards kommer vi att ha en kedja med Jesper Ollas som center mellan Fredrik Forsberg och Oskar Lang, en med Alex Friesen som center mellan Martin Karlsson och David Åslin, en med Isac Skedung som center mellan Tobias Forsberg och William Wikman, samt en med Emil Bemström som center mellan Anton Karlsson och Erik Aterius.

Och backar?

– Calle Själin och Fredrik Lindgren, Mattias Nilsson och Sebastian Björnstad och Daniel Bertov och Olle Alsing. Kalle Eriksson är sjundeback.
– Kalle har gjort det bra, och har ju varit med oss ett tag nu. Han tar verkligen för sig och är med och krigar om en plats hela tiden, berättar Åkerblom.

En annan ung spelare som har fått mycket beröm är Emil Bemström, hur har han sett ut?

– Jättebra! Han är verkligen en spelare med alla kvaliteter. Han är vältränad och väl förberedd, har ett bra spelsinne och skott och jobbar hårt över hela banan. Han är en väldigt modern hockeyspelare.

Här ser du matcherna

Kvällens match mot Färjestad startar klockan 19.00. Biljetter till den, och lördagsmatchen mot Frölunda (16.00), hittar du här

Matcherna visas även på Cmore Sport.

Elin Broman