Knuts om matchen i Skåne
Publicerad: 2022-11-22
Centern Jon Knuts tycker att det var en svår bortamatch mot Malmö och att Leksand gör det okej. – De är svåra att komma åt.

Jon hade såklart gärna sett tre poäng ikväll. Särskilt som man ledde med 2-0.
– Deras reducering kom lite för snabbt inpå. Och såklart är det tråkigt att vi inte håller ut till tre poäng. Varför det blir så? Malmö blir väldigt desperata, säger Jon som påpekar att det är ganska vanligt att det blir en extra växel från det lag som ligger under.

Straffar, straffar, straffar

Efter en mållös förlängning blev det straffar i massor. Mantas Armalis räddade alla sina sju och Emil Heineman gjorde det avgörande målet till två poäng för Leksand.
– Mantas är oerhört duktig. Det är svårt att göra mål på straffar, det märktes ju på mängden.

Var det din tur att lägga en straff om Heineman missat?
– Haha, nä, jag hade varit efter reservmålisen, säger Jon och tillägger att det var länge sen han la en straff.

Inte nöjd med de senaste matcherna

Jon är inte nöjd med sin egen insats de två senaste matcherna.
– Det brukar vara ett solitt spel, men vi har inte kommit upp i nivå. Vi har haft svårt att få fast pucken som vi brukar, säger trettioettåringen om hans kedjas prestation.

Är du glad över vinsten eller besviken över den tappade poängen?
– Både och. Det är en tuff match och jag är glad att vi ändå nyper bonuspoängen när det blev som det blev.

Ska Jon skriva på?

Vi är nog många som skrattat gott åt den reklamfilm som Leksand gjort i samarbete med Clas Ohlson. Filmen är i två delar och handlar om att få Jon att signera ett nytt kontrakt. Del två kommer snart på hemsidan.
– Det har varit väldigt positiv respons. Och föreningen har fått beröm, vilket är jätteroligt, säger Jon.

Vem är bäst skådis?
– Levvan (Jonas Levén, materialare) var bra på lagret. Och (Jesper) Kandergård ser ut att ha jobbat i 20 år på Clas Ohlson, säger Jon med ett skratt.

Bra domarprestation

Innan vi avslutar intervjun vill Leksands trotjänare påpeka något viktigt.
– Domarna var bra idag, säger Jon som tycker att vi ofta glömmer att berömma de svartvitrandiga alla de gånger de förtjänar ros.

Katharina Dalmalm