Kandergård efter Brynäs
Publicerad: 2021-11-18
Leksand gjorde ingen bra insats mot Brynäs i Gävle. Jesper Kandergård är tydlig efteråt. -Det var för dåligt det här.

Brynäs gjorde 1-0 efter bara 24 sekunder och 2-0 efter nio minuter.
-Det ska ju inte ske. Det är rivalmöte och mycket Leksandsfans på plats, säger Jesper som är besviken på den dåliga starten.
-Vi kommer ut alldeles för soft.
Den tjugoårige anfallaren tycker att hans lag skapar en del lägen i anfallszon.
-Men vi är där för kort tid och vi har för svårt att ta oss dit.

Skillnad mot förra mötet

När Leksand och Brynäs möttes i Tegera blev det storvinst för hemmalaget. Vad var skillnaden mot kvällens match? Varför vann tabelltolvan Brynäs idag?
-Vi tummar på det som vi gjorde bra tidigare. Och då är det inte så konstigt att det ser ut så här. Vi hade ju tretton matcher med poäng. När första förlusten kom var det som att luften gick ur oss lite. Och att en del dåliga vanor syns, säger Jesper som tycker att laget borde spelat till sig bättre självförtroende efter den strålande säsongsinledningen.

Viktigt första mål

Brynäs bröt sin förlustsvit och det märktes att det betydde mycket att de fick första målet.
-Vi har ju varit ett vinnande lag tidigare så hade vi fått in en puck hade det kanske satt sig i huvudet på dom. Jesper tillägger att man inte får något gratis i SHL.
-Oavsett var man ligger i tabellen måste man spela bra.

Skador har sabbat hösten

Jesper har inte spelat så mycket i höst. Han var skadad under försäsongen och inledningen av SHL-spelet.
-Och när jag kom tillbaka spelade laget bra så då hade jag svårt att ta en plats. Det har varit ganska tungt med skador som avlöst varandra, säger den sympatiske värmlänningen.
Han har fått mer speltid de senaste matcherna och Leksand behöver hans energi.
-Jag vill kriga och visa att jag ska ha en plats, säger Jesper som jobbar hårt för att komma tillbaka till sin toppform.

Avslutningsvis frågar leksandsif.se om det finns något positivt att lyfta fram efter en sån här match.
-Nä, inte direkt. Men, alla lag har såna här perioder. Vi måste bara bryta den nu.

Katharina Dalmalm