Stark vändning - härlig seger
Publicerad: 2017-10-15
Damlaget
Underläge 0-3, men sedan tre blåvita mål under loppet av en minut och fem sekunder. – Och när vi sen fick in avgörandet var det bara glädje, rakt igenom, säger den assisterande lagkaptenen Madeleine Hall, som styrde in det matchavgörande 4-3-målet i söndagsmatchen mot Linköping.

Halvvägs in i matchen ledde gästande Linköping alltså med 3-0, men spelet var ändå jämnt och hemmalaget saknade inte chanser till reducering.
– Nej, det var ju det som var det goaste, vi spelade liksom bra även då, och kände också hela tiden att vi var bra med. Vi blev inte stressade för att de gick ifrån lite, utan hade verkligen tålamod och körde på med vårt spel. Jag tycker att det visar att vi har en skön trygghet i oss själva och i spelet, och det är också det som gav oss utdelning till slut, analyserar Madde, vars lag alltså fick igång just utdelningen rejält i slutet av den andra perioden.
Mellan 18.25-19.30 gjordes nämligen tre (!) blåvita mål. Ida Nikula inledde i powerplay, Sofia Engström utökade en knapp minut senare, och när klockan stod på 19.30 skickade Emelie Berlin in kvitteringen.
– Helt sjukt, konstaterar Emelie Berlin.
– Jag ropade till Hanna Lindqvist att jag ville ha pucken, och jag fick den också. Sen sköt jag bara och den gick in. Underbart att se, och att vi gjorde tre mål på lite över en minut visste jag faktiskt inte förrän nu. Jag kände ju att det gick snabbt, men så snabbt trodde jag inte, haha.

Hur tycker du att Linköping reagerade efter 3-3-målet?

– Man kände ju då, och även senare i matchen att de blev frustrerade, och de kan jag ju förstå, menar Emelie, som får medhåll av Madeleine Hall:
– Jag tycker att vi var det lag som hade mest kontroll på matchen idag. Vi blev liksom aldrig oroliga.

Berätta om ditt 4-3-mål?

– Det var i powerplay i början av den tredje perioden. Ida Press sköt ett klockrent backskott som jag kunde knacka in. Det var gött.

I slutet av matchen plockade Linköping ut målvakten, och skapade några farliga lägen i Leksandszonen, men Julia Åberg stod i vägen, och Leksand vann rättvist.
– Det tycker jag verkligen. Det var en kollektivt bra insats i dag, i 60 minuter, det känns jättebra, summerar Madde, och Emelie Berlin tillägger:
– Och måste jag plocka ut någon så blir det Wilma Johansson. Hon sliter och jobbar och var värd ett mål.

Avslutningsvis riktar Madde och Emelie även ett tack till publiken som fanns på plats i arenan:
– Jättekul att det kom så mycket publik, det betyder jättemycket för oss. Man höjer sig nog lite extra då.

Elin Broman