Lägeskoll med Elin Lundberg
Publicerad: 2019-10-01
Damlaget
Elin Lundberg har missat inledningen av säsongen på grund av skada och har fått se de fem första matcherna från sidan. Det är i detta nu oklart när lagkaptenen kommer vara tillbaka i spel, men förhoppningsvis är det inom en snar framtid. – Just nu får jag ta en annan roll och försöka hjälpa till vid sidan av så mycket jag kan.

Hockeysäsongen är i full gång och i detta nu har Leksand spelat fem matcher i SDHL. En spelare som dock har missat alla matcher hittills är lagkaptenen Elin Lundberg som dras med en skada och har fått rehabträna istället för att vara på med isen och kämpa om poäng. Skadeläget förbättras dag för dag, och det kanske inte dröjer alltför lång tid innan den rutinerade backen är tillbaka i spel.
– Det går framåt, rehaben går bra så det går åt rätt håll. Jag hade ju gärna spelat idag, men det är jättesvårt att säga en tid så det är väl att skynda långsamt just nu. Jag hoppas att vara tillbaka inom en snar framtid, förklarar Elin.

Hur tråkigt är det att sitta bredvid och inte kunna hjälpa till?
– Det är segt, man vill ju alltid vara med och bidra då det är där som jag känner mig mest bekväm, att kunna vara med och hjälpa till på isen, men jag får vänta lite. Just nu får jag ta en annan roll och försöka hjälpa till vid sidan av så mycket jag kan.

Tuff inledning på SDHL

Damlaget har haft en tung start på SDHL då de fem första matcherna har slutat med fem förluster och noll poäng på kontot. Trots detta ser Elin ljusglimtar i spelet och att det inte är mycket som fattas för att börja plocka poäng.
– Om man tittar resultatmässigt är det såklart tungt, men samtidigt så finns det mycket bra intentioner och bra saker som vi gör. Om man tänker tillbaka på helgen (0–2 mot Djurgården och 1–4 mot Linköping) så det är småsaker som går fel, det studsar inte riktigt vår väg. I slutändan är det små marginaler som gör att matcherna svänger åt ett visst håll.

Slutspel är målet

Även om inledningen av SDHL inte har varit optimal är målet fortfarande att ta sig till slutspel. Säsongen har bara börjat och det finns alla möjligheter för Leksand att börja klättra i tabellen.
– Vårt mål är att ta oss till slutspel. Säsongen är fortfarande lång, vi har bara spelat fem matcher. Man kommer självklart förlorar någon match under säsongen och vi får väl hoppas att våra förluster har kommit nu i början, avslutar Elin.

Arvid Yngvesson