Straffseger i målrikt möte
Publicerad: 2021-11-25
En svängig bortamatch mot Linköping med hela elva mål slutade med en straffseger för Leksand med 6–5 efter att Max Vérroneau stått för sitt andra hattrick för säsongen.

Det var en målrik inledning på matchen där hela fem mål gjordes i den första perioden. 19 sekunder tog det för målnollan att spräckas när Christoffer Ehn höll sig framme och skyfflade in 1–0, men efter två minuter stod det 1–1 på tavlan efter att skyttekungen Max Vérroneau lirkade in pucken när han fick den helt ren framför mål. Hemmalaget kunde dock återta ledningen innan ens fyra minuter hade passerat när Ben Maxwell tog tillvara på en miss i Leksands zon och prickade in 2–1. Strax därefter räddade Kasimir Kaskisuo upp sin egna situation när han på något vis stoppade ett helöppet mål med sin klubba och såg till att hålla bortalaget inom ett måls avstånd, och innan den första perioden var över hade Leksand både hämtat ikapp detta underläge och övertagit ledningen i powerplay. Först stod Emil Heineman för kvitteringen i 5 mot 3 när han med ett mycket vackert skott fick in 2–2 med 18:33 på klockan, vilket 27 sekunder senare följdes upp med en fin styrning från Martin Karlsson som betydde 2–3.

Den andra perioden var mycket fram och tillbaka där det svängde rejält samtidigt som passningskvalitéen inte riktigt var där. Ungefär i mitten av perioden kom de första riktigt vassa chanserna efter att Leksand haft ett byte som borde resulterat i en utökning där Patrik Zackrisson bland annat hade ett klockrent stolpskott. Ett 2–4-mål gjordes dock inte, och istället kom kvitteringen precis efter detta när VIlmos Gallo petade in 3–3 efter att han lämnades lite för ensam framför kassen. Innan mittenakten var färdigspelad såg Christoffer Ehn att sätta Linköping i förarsätet återigen när han med en minut kvar till pausvila förvaltade ett friläge på bästa möjliga vis.

Starten på tredjeperioden var däremot mycket bättre från Leksands sida där laget kom ut med hög intensitet. Kvitteringen kom också välförtjänt efter drygt fem minuter när Carter Camper hittade fram till Max Vérroneau precis framför mål som stötte in 4–4 och sitt andra mål för kvällen. Inte långt därefter hade Patrik Zackrisson ett gyllene läge där skottet inte blev tillräckligt högt för ett ledningsmål. Med 12:20 återtog dock Linköping ledningen efter en lite tilltrasslad situation där Vilmos Gallo lyckades få in pucken, men bara en minut senare styrde Martin Karlsson in sin andra kasse för kvällen och 5–5 på tavlan. Leksand tryckte sedan på framåt för ett avgörande under ordinarie tid där ett sådant inte kom, och därmed gick tillställningen till förlängning. I 3 mot 3-spelet skapades ett antal lägen från båda lagen som mycket väl kunde ha resulterat i ett mål där och då, men allt fick avgöras på straffar efter att målvakterna hållit tätt. Väl i straffläggningen svarade Kasimir Kaskisuo för tre mycket vackra räddningar samtidigt som Max Véronneau blev den ende målskytten där han fullbordade sitt hattrick. Leksand tog därmed hem bonuspoängen när man vann med 6–5 och bröt förlustsviten.

På lördag väntar en tuff bortamatch när Rögle står för motståndet.

Arvid Yngvesson