Daniel om Annandagsmatchen
Publicerad: 2020-12-26
Herrlaget har varit starka på hemmaplan under långt tid. Men i lördagens möte med Rögle blev det inga poäng. – Vi gör en ganska dålig match, säger backen Daniel Gunnarsson efteråt.

Leksand spelade sin senaste match 12 december och visst såg det lite segt ut på flera håll. Daniel tycker att inget av lagen spelar som de kan.
– De är inte heller på topp, men de inleder bäst. Vi kommer in i matchen mer och mer. Och efter reduceringen i mitten av andra perioden känns det bättre, säger Daniel.
Han får sen se Rögle göra 1–3 några minuter senare.
– Efter det stänger de ner matchen skickligt, tycker Daniel som inte är nöjd med farten i spelet.
Att de snabba spelvändningarna som gett Leksand poäng tidigare under hösten, inte fanns där i eftermiddags.
– Det blev en kamp och Rögle hade lite mer vilja än oss.

Vad är det som gör att Rögle är etta i tabellen?
– De har en bra struktur i sitt lag. Fyra bra kedjor som gnuggar på.

När det blir så här få utvisningar, blir man nervös och känner att nu måste vi prestera?
– Nä, det tycker jag inte. Vi har bra självförtroende i powerplay. Idag blev det inga mål, men det där jämnar ut sig.
Daniels nya lagkompis Carter Ashton fick chans i powerplay och visade mycket goda intentioner.
– Jag tycker han såg stabil ut, Han har inte haft så många träningar med oss och jag är säker på att han kommer att växa för varje match, säger Daniel om Carter som var nära att göra mål i sitt första byte.

Lite upp och ner

Daniel tycker att hans egen höst varit ungefär som lagets. Lite upp och ner.
– Vi och jag måste hitta en jämnare nivå efter jul.
Daniel gillar det spelsystem som gäller den här säsongen.
– Alla vet sina roller och det sätter sig mer och mer i ryggmärgen ju längre tiden går. Jo, det innebär en trygghet och det är lättare att veta vad vi ska göra.

Bra utveckling på många

Daniel spelade juniorhockey i Leksand innan han flyttade till Luleå i SHL till säsongen 11-12. Tjugoåttaåringen från Köping kom tillbaks till Leksand 2018. Så han känner Leksands IF väl vid det här laget. Vem tycker Daniel har utvecklats mest under hösten?
– Jag säger (målvakten) Janne Juvonen i så fall. Han har verkligen växt och varit starkt bidragande till att vi vunnit många gånger, säger Daniel som också är imponerad av de stora steg juniorerna tagit.
– Och en som Calle Själin, säger Daniel om den tjugoettårige backen som var utlånad i fjol.
I år har Calle tagit en ordinarie plats och Daniel gillar hans utvecklingskurva.

På måndag väntar en svår bortamatch mot Luleå. Vad tror du om den?
– Vi flyger upp samma dag. Det känns skönt att få bra förutsättningar. Vi gjorde en mindre bra match där uppe förra gången så nu är det dags för revansch, avslutar Daniel.

Katharina Dalmalm