Lang nöjd med spelet
Publicerad: 2021-12-28
Precis som i matchen mot Timrå inledde Leksand starkt mot Rögle hemma i Tegera. Skillnaden var att det resulterade i mål. Oskar Lang gjorde det första efter drygt två minuter. – Det är klart att det är extra skönt att få ett tidigt mål, säger forwarden bestämt.

Oskar åkte runt Rögles målbur och petade in pucken köksvägen. Han skrattar lite och håller med om att det inte riktigt är hans grej.
– Jag har väl försökt nån gång, men… så det var extra skönt att den gick in.

Viktig seger

Efter en rad förluster var de här tre poängen mycket viktiga. För både spelare, publik och tabelläget. Oskar berättar att laget haft ett bra snack innan matchen.
– Vi pratade om att bara ta byte för byte. Vi har försökt forcera saker som inte finns. Istället för att tänka att vi ska göra mål, ska vi i första hand tänka att vi ska göra ett bra byte i egen zon.
Taktiken fungerade så pass bra att Leksand ledde med 4-0 efter 15 minuter av första perioden. Carter Ashton gjorde två mål i powerplay. Och Leksands förstauppställning hade roligt på isen. Något vi inte sett på ett tag i numerärt överläge.
– Det var mer avslappnat och mer självförtroende idag, menar Oskar.

Det lyste om powerplayspelet

Ashton, Patrik Zackrisson, Justin Kloos, Mikael Ruohomaa och Carter Camper lyste med tre mål i numerärt överläge. Och de hade så roligt att Oskar inte fick komma in och spela så mycket med sin uppställning.
– Haha! De gjorde ju mål så vi hann aldrig in. Och det var välförtjänt för de spelade jättebra idag, säger Oskar som vill Carter Ashton med två mål och två assist och Mikael Ruohomaas ett mål och två assist lite extra.

Ni mötte ändå tabellettan, var du förvånad över er dominans i inledningen?
– Jag tänkte inte så mycket på vilka vi mötte. Utan fokuserade på vårt spel, förklarar Oskar.
Han menar att anledningen till segern var att laget höll fast vid sin spelplan.
– Mot Timrå fick vi inte utdelning och då tappade vi tålamodet. Det får vi inte göra.

Stabilt spel i tredje perioden

I tredje perioden skulle Rögle jaga reducering och kvittering. Men det var Leksand som hade bra kontroll över spelet och som vann skotten med 16-4. Precis som det såg ut när laget vann så många matcher på raken tidigare under hösten.
– Ja, vi spelade mycket mer stabilt i försvarszon, säger Oskar nöjt.

Luleå väntar

Först ska laget njuta av den här segern, men redan på torsdag är det dags för en ny tuff match. Luleå borta är ingen lekstuga. Särskilt inte som norrbottningarna vann över Färjestad med 8-0! i kväll.
– Oj! Ja, då får vi se till att ta ner dom på jorden på torsdag, avslutar Oskar med ett skratt.

Katharina Dalmalm