Jönköping nästa för damerna
Publicerad: 2019-02-15
Damlaget
– Det blir två tuffa matcher, men spelar vi som vi ska så kommer matcherna att fortsätta även nästa vecka. Det säger den rutinerade LIF-backen Sofia Engström inför helgens två kvartsfinalmatcher borta mot HV71.

Den första matchen i kvartsfinalserien, slutade som bekant med en uddamålsförlust hemma Weda Skog Arena.
– En match som jag tycker att vi började riktigt bra. Tyvärr tog HV71 över spelet lite efter den första perioden och var vassare än oss i andra och tredje, det är bara att erkänna, menar Fia.

Vad tycker du främst att ni tappade efter den första perioden?

– Det kändes som att vi började tveka lite. Vi tappade fart och det blev en del slarv. Det kan säkert ha varit nerver som spelade in, jag vet inte, men vi är i alla fall helt inställda på att ta en snabb revansch.

Kvartsfinalserien avgörs i bäst av fem matcher, vilket innebär att det lag som först når tre segrar är klart för semifinal.
Lagen möts nu i Jönköping både lördag (17.00) och söndag (11.30), och minst en blåvit seger krävs alltså för att ta serien vidare till en eller två matcher hemma i Leksand.
– Och det ska vi verkligen se till att fixa! Vi vill ju spela många fler matcher denna säsong, menar Fia, vars taktik inför matcherna sammanfattas så här:
– Vi måste vårda pucken, hålla den inom laget och gå framåt när vi kan. Det gäller att vi behåller fokus hela matchen och att vi tror på oss själva. Spelar vi bara som vi ska, då slår vi HV.

Någon speciell detalj som ni har pratat om sedan förra matchen?

– Vi är väldigt bra i boxplay, men måste absolut bli bättre i powerplay. Ett bra powerplay kan vinna många matcher, fortsätter Fia, som själv är inne på en riktigt bra säsong.
Dels i klubblaget så klart, men hon har också gjort flera fina framträndanden i Damkronorna.
Uppladdningen inför slutspelet bestod exempelvis av en 6-nationersturnering i Ryssland.
– Självklart är det jättekul att vara tillbaka i landslaget igen, och att jag får mycket förtroende där också. Jag får spela jättemycket, så jag var helt slut efter matcherna i Ryssland, haha.

För slut för att orka med ett slutspel?

– Nej, nej, nej, det är ingen fara på det sättet. Jag ser det mer som att jag kommer tillbaka med mer energi. Jag har fått spela matcher mot riktigt bra motstånd, och har liksom farten i mig. Vi får hoppas att det var en perfekt uppladdning.

Fia och resten av LIF-truppen tränar i Weda Skog Arena nu på fredagsförmiddagen. Sedan väntar lunch innan det är dags för avfärd mot Jönköping och helgens två matcher.

Någon som är extra sugen på att kliva fram och avgöra det här?

– Jag hoppas att det sitter många hjältar på bussen ner till Jönköping. Alla i det här laget kan avgöra en match, och det är därför jag tror på det här så mycket. Jag tror verkligen på det här laget!

Du som inte har möjlighet att se matcherna på plats kan se dem här

Elin Broman