Två backar ansluter till LIF
Publicerad: 2021-04-23
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med två unga backtalanger inför den kommande SDHL-säsongen i form av Nathalie Lidman som ansluter från MODO Hockey, samt Malou Berggren som hämtas från Linköping HC.

Nathalie Lidman

Nathalie Lidman är född 2001 och kommer ursprungligen från Piteå där hon även inledde sitt hockeyspelande i Piteå HC. Hon debuterade i seniorsammanhang i mycket ung ålder redan säsongen 2013/2014, och debuterade i Riksserien säsongen 2015/2016 då Luleå HF och Munksund/Skuthamns SK slagits samman. Efter att ha skaffat sig god rutin på hög seniornivå blev Lidman även uttagen till spel i J18-VM för Sverige säsongen 2017/2018. Under inledningen av säsongen 2018/2019 gick flyttlasset söderöver till Örnsköldsvik och MODO Hockey för Lidmans del, och hon kom snabbt att hitta rätt i sin nya omgivning vilket även resulterade i ytterligare ett junior-vm för hennes del.

Även de två senaste säsongerna har Nathalie Lidman huserat i MODO Hockey, och hon har trots sin ringa ålder redan hunnit spela 158 tävlingsmatcher i SDHL, SM-slutspel och kvalspel. Det nyskrivna kontraktet med Nathalie Lidman gäller över de kommande två säsongerna, till och med säsongen 2022/2023.

Nathalie Lidman om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns spännande och väldigt roligt att få ansluta till Leksands IF. Det är en mysig stad och verkar vara en utvecklande och bra förening att vara i. Jag ser mycket fram emot att få utvecklas i den här miljön tillsammans med ledarstaben, spelarna och föreningen och jag tror verkligen att jag har alla förutsättningar för att bli en ännu bättre hockeyspelare i den miljön. Jag har tidigare haft Alexander Bröms som ledare i U18-landslaget, och jag har bra uppfattningar om honom i allt från hur han tänker hockey till hur han brinner för att utveckla spelare. Att ha honom i föreningen känns tryggt och jag tror verkligen att det kan bli något bra. Jag skulle beskriva mig själv som en lugn, trygg och en hårt jobbande spelare. I höst och vinter vill jag bidra med mina 110%, både på och utanför isen för att hjälpa laget att nå framgångar.

Alexander Bröms om nyförvärvet Nathalie Lidman:
-Jag är väldigt glad att Nathalie ansluter till Leksands IF. Hon har skaffat sig stor erfarenhet av SDHL och även representerat juniorlandslaget. Jag ser Nathalie som en spelande back som är lösningsorienterad, och hon ska få utrymme att spela den typen av hockey i Leksand.
Nathalie har ambitioner som faller väl ut med det Leksands IF vill stå för. Vi hälsar Nathalie varmt välkommen till Leksands IF och ser fram emot ett bra samarbete.

Malou Berggren

Malou Berggren är född 2002 och kommer ursprungligen från Skellefteå där hon inledde sitt hockeyspelande i moderklubben Skellefteå AIK. Säsongen 2016/2017 debuterade Berggren på seniornivå i DamEttan med IF Troja-Ljungby, och efter ytterligare en säsong i DamEttan med moderklubben Skellefteå AIK skrev Berggren på för SDHL-klubben Linköping HC inför säsongen 2018/2019. I Östergötland har Berggren sedan dess blivit kvar, och hon har totalt spelat 55 matcher på högsta nivån. På internationell nivå har Malou Berggren representerat Sverige vid två J18-VM, och hade även god chans att spela in sig i truppen till ytterligare ett JVM innan skadeproblematik kom emellan för ett tredje VM för hennes del.

Det nyskrivna kontraktet med Malou Berggren gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

Malou Berggren om att ansluta till Leksands IF:
-Det känns jättebra, Leksand har något riktigt bra på gång och jag är glad över att få vara en del av den satsningen. Det kommer att bli en mycket intressant säsong både för mig individuellt, precis som för hela laget. Jag känner stort förtroende för lagledningen och känner till både några av de som spelat i Leksand förra säsongen, och även några av de nya som tillkommer, så jag är alldeles övertygad om att de kommer bli ett härligt gäng. Föreningen ger ett bra intryck och agerar mycket professionellt i både stora och små frågor. Jag skulle beskriva mig själv som en skridskostark och hårt jobbande lagspelare och ser fram emot att utveckla mitt offensiva spel.

Alexander Bröms om nyförvärvet Malou Berggren:
-Jag ser Malou som en riktig lagspelare. Hon är en person som vill framåt och vill utvecklas, och vi i Leksands IF vill vara en del i att hon tar nästa steg i sin utveckling. Trots sin unga ålder är Malou en ledare som alltid ger allt, vilket kommer vara ett viktigt fundament i årets upplaga av Leksands IF. Vi ser fram emot att ha Malou i laget kommande säsong.

Richard Brasar