Nielsen och Ahnelöv inför LHC borta
Publicerad: 2019-11-14
Under torsdagskvällen drar äntligen SHL igång igen efter landslagsuppehållet. För Leksands del väntar Linköping HC på bortaplan, och såväl Jens Nielsen och Jonas Ahnelöv är redo för match igen.

Leksand avslutade matchandet inför landslagsuppehållet med att ta poäng i tre raka matcher, och vi kommer framförallt ihåg trepoängarna borta mot Växjö och Malmö. Jens Nielsen tar med sig en bra känsla när SHL startar igång på nytt.
-Vi hade en bra avslutning med två vinster på bortaplan innan landslagsuppehållet, och nu åker vi bort igen och får dessutom åka dagen innan match och hinner samla ihop oss efter uppehållet. Det känns roligt att komma igång igen, och vi ska gå vidare med det vi gjorde innan uppehållet.

Uppehållet har även gett laget chansen att få tillbaka några spelare som funnits på skadelistan och man är nu full trupp igen där samtliga är tillgängliga för spel.
-Vi var fem hela femmor på träningen, så det är mycket folk igång och alla är friska och krya. Det är kul att vi har många bra spelare att ta av, men sedan är det såklart tråkigt för de som inte får åka med. Att få ta ut spelare och välja det vi tycker är bäst är såklart roligt, säger Jens Nielsen om konkurrensen i laget.

Ahnelöv är tillbaka

För Jonas Ahnelöv väntar återigen matchspel efter att ha missat en rad matcher innan uppehållet. Att Ahnelöv är tillbaka gör även att konkurrensen på backsidan spetsas till ytterligare, vilket leksandsbacken ser som något mycket positivt.
-Jag tycker att det har varit bra träningar på slutet så det ser lovande ut inför matchen mot Linköping. För egen del är det kul att vara tillbaka i träning med laget, det är betydligt roligare än att bara köra själv. Man måste alltid vara på tå och göra sitt bästa om man vill spela, så det är bra när man triggar varandra.

Att det blir lite nya situationer i matchspel för Ahnelöv är inget som bekymrar honom, och han är laddad för att återigen finnas med i laguppställningen för att försöka ta tre poäng mot Linköping.
-Jag tycker att vi har spelat bättre nu på slutet, när man sett det från läktaren. Det som har varit har varit och nu är det bara att blicka framåt med ny match och nya förutsättningar. För egen del är det bara att gå ut och köra och inte tänka efter så mycket. Ju mer man tänker desto svårare blir det så det är bara att köra. Det ska jättekul att spela, det var ett tag sedan!

Se hela Halv Ett med Leksands IF från onsdagen, där intervjuerna med Ahnelöv och Nielsen ingår, här:

Richard Brasar