Hugg vann över Frölunda
Publicerad: 2016-12-08
Intervju
Lång skadelista, uppflyttade juniorer och tabellettan Frölunda visade sig vara en bra kombination i Tegera Arena . Torsdagskvällens match slutade 4-0 efter ett snabbt första mål. En av juniorerna, sjuttonårige Rickard Hugg levererade en passning till 1-0 efter bara 17 sekunder. – Pucken studsade ut till mig och jag passade Isac Skedung som hade öppet mål.

Rickard är nöjd med lagets insats i mötet med Frölunda och det med all rätt. Målvakten Henrik Haukeland håller nollan och blir utsedd till matchens lirare.

– Hauke var nog bäst idag. Han håller nollan och gör många bra räddningar, säger Rickard som ändå tycker att det är svårt att välja bara en person då hela laget spelade bra.

Glada juniorer

Eftersom det var många ordinarie spelare borta, fick hela sju juniorer ta plats i båset. Juniorer som bjöd på spelglädje och intensiv energi.

– Det är hur kul som helst att så många får chansen. Vi gör det vi är bra på. Vad det är? I J20 har vi mycket puckinnehav och många spelskickliga spelare. Och vi försöker att ta med det hit, förklarar Rickard.

Matchens första mål kom alltså efter bara 17 sekunder och Rikard berättar att laget vann den första teken. Och att Tobbe Forsberg skickar ner mot mål.

– Det var min första SHL-poäng så det var jättekul. Särskilt inför hemmapubliken. Det blev ett sånt tryck!

Rickard och Isac har spelat ihop i juniorlagen och det märks att Hugg tycker att det är kul att de får chansen i samma kedja i A-laget.

Inte bara juniorer som levererade

De ”äldre” spelarna fick bära ett tungt lass i Frölundamötet. Leksands forward och assisterande lagkapten Martin Karlsson var en av dem som slet hårt.

– Han var bra! Gjorde två mål och ett grymt jobb för laget, säger Rickard. Martin gjorde 3-0 i ett friläge där han kom direkt från utvisningsbåset. Jon Knuts passade och Martin tvekade inte.

– Det var nästan som att tiden stod still, säger Rickard om att vänta på resultatet av friläget.

Och han tycker att det känns som att Leksand får med sig studsar och mer tur nu jämfört med säsongsinledningen.

– Framförallt har alla mer självförtroende.

Spelade rätt

Tidigt mål i första perioden och samma sak i andra. Ett friläge direkt efter boxplay som ger 3-0 och sedan Martin Karlssons 4-0 i öppen kasse ledde till tre viktiga poäng, Frölunda hade stort puckinnehav, särskilt i första perioden men i andra var Leksand bättre.

– Vi höll ut dem bra och några långa anfall. Och vi hittade blad blad. Det var inte många passningar som gick fel, menar Rickard

Hur känns det att spela i SHL?

– Det är ganska stor skillnad mot juniorhockeyn. Spelarna här är starkare så man måste vara rejälare och snabbare i skallen. Annars lyfter de undan klubban och snor pucken, säger Rickard efter sin andra SHL-match.

Han erkänner att det var nervöst inför matchen men att det gick över efter några byten. Och att det snabba målet ledde till självförtroende. Och nu hoppas sjuttonåringen att han får spela i matchen mot Djurgården på Hovet på lördag.

Katharina Dalmalm