Wallén om segern mot Grums
Publicerad: 2020-02-02
J18
Leksands IF J18 ångar på i fortsättningsserien av J18 Elit Västra. I veckans enda match för Leksands del, som spelades på hemmaplan under torsdagen, besegrades Grums IK med hela 9-1. Isak Wallén summerar matchen och blickar framåt.

Leksand tillät aldrig Grums att komma in i torsdagens match. Redan efter 44 sekunders spel gjorde Arvid Lundberg Brobäck 1-0 för Leksand, och sedan släppte aldrig hemmalaget greppet om matchen. Efter den första perioden var ställningen 3-1, och efter 40 spelade minuter hade man gått ifrån ytterligare fram till 5-1. Den tredje perioden resulterade i ytterligare fyra mål från Leksands sida och slutresultatet skrevs till 9-1.

Tittar man i den individuella statistiken kan man bland annat notera att den nyligen landslagsuttagna forwarden Arvid Eljas stod för fyra poäng (3+1), och även Isak Wallén stod för fyra poäng (2+2). Det var många spelare i matchen som utmärkte såväl spelmässigt som i poängprotokollet, och Isak Wallén är nöjd med lagets insats.
-Vi gör en bra match tycker jag, framför allt när det kommer till jobbet som vi lägger ned för varandra. Vi har gjort mycket mål i serien och spelet ser bra ut, säger Wallén.

Utvecklingen går framåt

Leksands IF J18 har hittills i fortsättningsserien tagit maximala 18 av 18 poäng i matcherna, och med bonuspoängen från grundserien före jul inräknat leder man serien med 24 poäng på kontot. Ner till Borlänge på andraplatsen är det i nuläget hela nio poäng, och även om motståndet i fortsättningsserien generellt är något svagare än i grundserien menar Isak Wallén att resultaten baseras på utvecklingen av gruppen.
-Vi jobbar bättre för varandra som lag nu än tidigare. Vi har kommit ihop mer som grupp, och vi har roligare på isen vilket märks. Vi ska gå för att vinna varje match även fortsättningsvis i serien och göra det så bra som möjligt här under våren, så får vi se hur långt det bär, säger Isak Wallén om lagets framfart.

Landslagsuppehåll väntar

Under den kommande veckan är det landslagsuppehåll vilket innebär spelledigt för J18-laget. Från laget reser även Arvid Eljas iväg med Sveriges U17-landslag, och för spelarna på hemmaplan väntar en något tuffare träningsvecka än vanligt.
-Det brukar alltid vara lite tuffare träning när vi är spellediga. Jag vet inte exakt hur upplägget kommer att se ut, men det blir säkert lite extra fys när det inte är några matcher. Det är jättekul att Arvid får chansen i landslaget, speciellt när han missat några chanser tidigare på grund av skada. Han gör alltid ett stort jobb och producerar också mycket poäng för oss, avslutar Isak Wallén om veckan och sin landslagsuttagna lagkamrat.

Richard Brasar