Storseger i premiären för J18
Publicerad: 2018-09-17
J18
Seriepremiären är avklarad för J18. Och det blev en strålande inledningen – hela 9–0 mot Hudiksvall. – En skön seger, men det finns en del att förbättra, sa tvåmålsskytten Oskar Klaar efteråt.

Nu har serien J18 Elit Västra dragit igång. För Leksands del innebar det hemmamatch mot Hudiksvall. Resultatmässigt kunde serien nog inte ha startat bättre, för när slutsignalen gick stod det hela 9–0 på resultattavlan.
– Det var skönt, även om jag tycker att vi gick ner oss en del i andra perioden. Men i den tredje kliver vi upp ordentligt och gör det bra, sa Oskar Klaar efter matchen.
Du gjorde två av målen. Berätta!
– 4–0 kom efter tekning och Arvid Leremar får bak pucken till mig. Det var grötigt, men jag sköt på mål och den rullade in där bakom. Kanske inte det vackraste nålat jag gjort.
– Vid 7–0 hade vi snurr nere i ena sarghörnet. Jag ropade när Wille Bärehag hade pucken och så fick jag en pass och satte upp pucken i mål.

"Kul att göra mål"

För Oskar Klaar var matchen kanske lite speciell eftersom han spelade i just Hudiksvall förra säsongen. Med sina två mål presenterade han sig i den blåvita tröjan omgående, men vill inte prata om sig själv som någon framtida målspruta i varje match.
– Nja, det vet jag inte riktigt. Det är ju jobbet från de andra som gör att jag kan få in de där målen, jag fick fin hjälp. Det är klart att det är kul att göra mål, men det känns minst lika bra att göra en assist.
Efter matchen är Oskar Klaar av förståeliga skäl nöjd med resultatet. Tanken är att Leksand den här säsongen ska vara ett lag som flyttar pucken snabbt och sätter hög press på motståndarna. När det gäller de bitarna tycker han att det finns en del att förbättra.
– Spelet var lite till och från. Jag tyckte vi mestadels skötte det här med pressen bra, men vi behöver öka pucktempot. Vi har också pratat en del om boxplay, det har inte gått exakt som vi har velat.

Grums och Karlskoga väntar

I veckan som kommer väntar två bortamatcher: Grums och Karlskoga. Två matcher där Leksand har fina möjligheter till nya framgångar.
– Grums är ett lag vi egentligen ska vinna emot, men det är inget dåligt lag. Bofors brukar vara med i topp och kriga så där blir det nog en jämn match, men vi siktar att ta poäng mot dem också.

Elisabet Wahl