Hall optimistisk inför Linköping borta
Publicerad: 2019-12-07
Damlaget
Nu är det dags för damlagets sista match inför höstens andra landslagsuppehåll. I morgon söndag åker de söderut för att ta sig an Linköping på bortaplan. – Vi har verkligen börjat få in kämpaglöden i laget nu, så jag tror vi vinner, säger Nicole Hall.

Efter en tuf säsongsinledning har Leksands damlag verkligen fått upp farten. Det har blivit många segrar den senaste tiden och matchen i onsdag höll på att bli den sjätte raka. Men efter en intensiv press från gästande Brynäs kunde de kvittera och sedan vinna på straffar. En riktigt tråkig vändning för de blåvita.
– Det är klart besvikelsen sitter kvar en del. Vi ledde ändå med 5–2 och så gör de tre snabba. De fick till riktigt hård press i vår försvarszon och vi slog icing på icing och fick inte till några byten. Men nu är det nya tag i en ny match.

Försvarspelet viktigt

Den nya matchen spelas i morgon söndag på bortaplan mot Linköping, förra årets finallag som inte har det så lätt just nu. De ligger för närvarande på åttonde plats, fem poäng bakom Leksand.
– Fast de är ett bra lag med många bra spelare, så vi lär vara med från start och ta i allt vad vi har för att klara av dem.
Vad är det viktigaste ska fokusera på i den här matchen?
– Det är nog vårt försvarsspel och att vi får ut pucken ur egen zon. Vi måste stå upp och vara hårda framför eget mål och samtidigt skjuta och gå på returerna när vi får läge åt andra hållet.
Nicole Hall har de senaste matcherna bildat kedja med Emma Woods och Brooke Boquist, en duo hon trivs riktigt bra med – både på och utanför isen.
– Det funkar jättebra att spela med dem! Det är kul och lärorikt och båda är så duktiga. Jag tycker jag får många chanser när jag spelar med dem och vi får till ett bra spel.

Tror på seger

Vilka av dina lagkompisar tycker du är extra på gång just nu?
– Hanna Sköld, Wilma Johansson och Kajsa Armborg gör det alltid riktigt bra. Och Maddie Rolfes på backen också. Vi har många som spelar bra nu.
Precis som många andra i laget pratar Nicole Hall om den fina sammanhållningen man har. Hon tycker också att den senaste tidens vinster skapat en ännu mer positiv anda i laget.
– Vi har verkligen börjat få in kämpaglöden i laget nu, så jag tror vi vinner med 5–2. Om jag gör mål? Jag hoppas att jag gör ett i alla fall.

Elisabet Wahl