Axels första mål
Publicerad: 2018-10-12
Axel Bergkvist och de övriga i herrlaget vann mot Pantern på bortaplan. Fredagskvällens match slutade 1-4 och junioren gjorde sitt första seniormål i Malmö. – Det var superskönt och verkligen dags nu, säger backen efteråt.

Efter en mindre bra insats i senaste matchen hemma mot Oskarshamn var det dags för en rejäl busstur till södra Sverige. Och det blev ingen upprepning av onsdagskvällen.
– Vi gör en bra match. Kanske den bästa hittills den här säsongen, säger Axel om mötet med Pantern. Han tycker att motståndarna är skridskostarka, men att Leksand var beredda på matchbilden.
– Vi var med på det från start och kunde hantera det, menar artonåringen.
Även om Pantern tog ledningen med 1-0 var det ingen oro hos bortalaget.
– Vi la ut pucken i rätt lägen och passade blad till blad i rätt läge. Det var betydligt bättre än tidigare, säger Axel.

Vad var den största skillnaden mot onsdagens match?
– Vi var skärpta från start. Vi visste att det här är ett lag som vi kan passa förbi, förklarar Axel.
Han tycker att en annan sak också påverkade matchbilden.
– Vi åker in framför mål och skymmer. I matchen mot Oskarshamn skjuter vi 50 skott men gör bara ett mål. Här blev det fyra mål på runt trettio skott.

Knuts framgångsrik

Centern Jon Knuts var en av de spelare som var bra på att skymma framför Panterns målvakt Jonatan Bjurö. Leksingarna var säkra på en snabb kvittering i första perioden, men målet dömdes bort efter videokoll.
– Vi trodde det var mål så det var surt. Men bra jobb av Jon, säger Axel som tycker att hela laget fick mycket energi efteråt.
Och Knuts skulle få revansch en stund senare när han gör 1-1 på en retur i powerplay.
– Han gör en väldigt bra match. Det blir väl ett mål och en assist tror jag, säger Axel om lagkompisen.

Första målet

Axel gör sitt livs första A-lagsmål i slutet av första perioden. Han kommer inte ihåg allt, men vet att han får en fin passning från just Knuts.
– Jon åker in framför målvakten och passerar exakt när jag skjuter. Det är något vi tryckt mycket på. Att det ska vara mer trafik framför mål. Inte som i förra matchen där vi är kring målet och inte framför, säger Axel bestämt.

Och så blockerar ni 18 skott?
– Ja, alla går ner och täcker skott idag. Vissa gör det två till tre gånger per byte. Så då blir det 18 farliga målchanser som vi slipper, säger Axel som är mycket nöjd med hur laget behöll lugnet i tredje perioden.
Att laget gjorde det som behövdes. Pantern tryckte på för att reducera men det blev aldrig spännande. Oskar Lang gjorde 1-3 tidigt i tredje med ett fantastiskt snyggt Lang-mål.
– Ja, du såg ju! Det har verkligen lossnat på riktigt för honom, berömmer Axel.

Junior med anor

Axel själv är fortfarande junior och kvällens match var den tionde på seniornivå. Så han har en bit kvar till släktens (Bergkvist och Söderström) insatser i Leksandströjan. Pappa Per-Ragnar var målvakt, så varför blev Axel back?
– Jag började spela hockey rätt sent. Och så inledde jag som målvakt. Men det blev ingen succé. Så pappa tyckte att jag skulle satsa på att bli utespelare, säger Axel glatt. Han tycker att han får bra stöd från alla hockeyspelare och tränare i släkten och att de kommer med vettiga tips.
– På rätt nivå. Jag vill ju inte bli förknippad med dem. Nu är det min tid, säger han bestämt.

Katharina Dalmalm