Tung vecka för J18
Publicerad: 2019-11-03
J18
Två förluster och större avstånd upp till den viktiga femteplatsen. Det blev facit för J18-laget den här veckan. – Det känns lite bittert, men nu gäller det för oss att blicka framåt, säger anfallaren Marcus Molin till hemsidan.

Det blåvita J18-laget låg inför veckans matcher på en sjätte plats i tabellen. En placering som innebär att laget – om de ligger kvar där – missar den bästa fortsättningsserien efter jul.
Varje poäng är därmed viktig och den första chansen att bärga tre sådana kom i torsdags när laget åkte till Västerås.
– Det var en match som var mycket upp och ner. De tog ledningen med 2–0, vi reducerade, men sedan släppte vi till några billiga chanser och de kunde gå fram till 3–1, berättar Marcus Molin.

"Bättre på hemmaplan"

Leksand reducerade en gång till, men nådde inte ända fram. Uddamålsförlust alltså, till skillnad mot förra gången då lagen möttes och Leksand vann med klara 7–3.
– Vi spelar alltid bättre på hemmaplan tycker jag. Det är en fördel att inte ha en bussresa bakom sig, det är väl en faktor som spelar in.
I dag var det dags för veckans andra match: bortamöte mot derbyrivalerna Brynäs. Här fick de blåvita något av en mardrömsstart. Matchuret hade bara hunnit till 10.24 när hemmalaget ledde med 3–0.
– Vi var inte riktigt på hugget där. Sedan gjorde vi två mål och kände att vi var på gång. Vi fick enorm energi båset.
Men precis som i matchen mot Västerås kom Leksand aldrig ifatt. Brynäs drog istället ifrån och när slutsignalen gick stod det 7–2 på resultattavlan.
– Det känns väldigt tråkigt, det studsade inte riktigt vår väg. Vi hade många borta i dag också, så det var lite tungt.

Örebro väntar efter speluppehållet

Nu väntar uppehåll fram till 14 november. Laget har en del ledigt, men det blir också en hel del träning.
För den 14 är det dags för en tuff uppgift: serieledande Örebro som vann lagens förra möte med klara 6–1 kommer till Tegera arena.
– Det är ett skickligt lag med många skickliga spelare. Men det gäller för oss att försöka spela vårt spel och inte tänka så mycket på vad de gör.

Elisabet Wahl