Säker seger över Brynäs för damerna
Publicerad: 2018-10-17
Damlaget
Inget storartat spel, men fem mål gjorda framåt och noll insläppta. Leksands damer plockade tre solklara poäng i Gävle i kväll. – Vi satte höga mål inför säsongen och det går enligt planerna, säger tränare Uffe Hedberg efter åttonde raka segern.

En dag på jobbet i hockeyfabriken. Ungefär så kan man sammanfatta damlagets match mot Brynäs ikväll. För trots den klara vinsten med 5–0 är tränare Uffe Hedberg inte helt nöjd med insatsen.
– Vi hade pratat om att komma ut med fart och vara på tårna direkt, men så blev det inte. Första perioden är kanske vår svagaste den här säsongen.
Men styrkan med den här upplagan av Leksand är att laget ändå levererar. För när första perioden var slut ledde de blåvita med 2–0.
– Sedan blev det lite bättre i andra perioden, även om vi bränner för många frilägen. I tredje perioden hände det inte så mycket, utan vi spelar mest av matchen.

Julia Åberg höll nollan

När slutsignalen gick hade Leksand vunnit med 5–0 och Brynäs var egentligen aldrig nära att komma ikapp eller vända. De sköt bara tio skott på hela matchen och även om en del av dem var bra lägen stod Julia Åberg för ännu en fin insats i målet.
– Hon håller nollan och även om man kanske inte tror det, är det här en svår match att spela för en målvakt. Hon har tagit ett par kliv sedan förra året och är väldigt tät. Att ha en bra målvakt är en förutsättning för att vi ska kunna gå långt, så det ser jättebra ut.
Är det någon annan du vill lyfta fram?
– Ja, Emma Lind. Hon gjorde jobbet och höll sig till det vi hade pratat om inför match. En bra insats!
Vad är er största stryka som lag i dag?
– Att vi vinner och gör mål även fast vi spelar dåligt stundtals. Det känns skönt att målen ramlar in i dag. Även om jag är lite besviken över spelet så vinner vi och det är det vi ska ta med oss.

Åttonde raka segern

Dagens vinst var lagets åttonde raka och eftersom serieledande Modo förlorade mötet mot Luleå ligger de blåvita nu bara en poäng från förstaplatsen. Uffe Hedberg berättar att han har full koll på tabellen och hur de andra lagen presterar.
– Vi har ett mål vi vill uppnå och då gäller det att hänga på i tabellen. Nu har vi spelat en tredjedel av serien och vi ligger på andra plats, så nog är det viktigt för mig att ha koll.
I helgen väntar två nya bortamatcher: på lördag står Göteborg för motståndet och på söndag åker laget till Jönköping för att ta sig an HV71. Då hoppas Uffe Hedberg på ett lyft i spelet.
– Göteborg är en match vi bara ska vinna. Och HV71 är inte lätta. De slipper inte in många mål, så vi måste vara där på samma sätt som vi var mot Luleå. Annars kommer vi inte att vinna.

Elisabet Wahl