4-0 mot Tingsryd
Publicerad: 2019-03-01
En väl genomförd bortamatch mot Tingsryd slutade med tre nya poäng efter fyra mål framåt och en ny nolla bakåt.

Det tog ett tag för Leksand att komma in i matchen på riktigt, men när de väl gjorde det tog målskyttet fart direkt. Ledningsmålet gjordes efter tio minuter då Marcus Karlberg snyggt passade fram Lukas Enqvist som kunde göra sitt första mål i Leksand. Nyss nämnde Karlberg tog sedan saken i egna händer och ökade på till 2-0 med ett kliniskt avslut från slottet. Produktionen framåt var inte slut där, och innan första perioden var över hade Martin Karlsson gjort 3-0 i powerplay och satt Leksand i en mycket bra sits inför resten av matchen.

Mellanakten var inte särskilt spännande där spelet var rätt hafsigt och inget direkt farligt skapades. Leksand fick bland annat spela sex minuters boxplay, men detta klarades av utmärkt och försvaret höll i tremålsledningen till den avslutande perioden.

I tredje perioden stängde Leksand ner matchen bra och tillät inte Tingsryd att komma ikapp tack vare bra försvarsspel. Elva minuter in punkterade också Thomas Valkvae Olsen kvällens tillställning definitivt med att vara sist på pucken i powerplay, och för andra bortamatchen i rad höll Axel Brage nollan.

Nu på onsdag väntar hemmamatch mot Vita Hästen, säkra din plats i arenan!

Arvid Yngvesson