Paajanen inför IKO hemma
Publicerad: 2021-03-18
Ikväll är det äntligen dags för SHL-match för Leksands del igen, detta då man tar emot IK Oskarshamn i Tegera Arena med nedsläpp klockan 18:00. Otto Paajanen ser fram emot att få spela match igen, och berättar om kemin man har i kedjan.

Leksands senaste SHL-match var för en vecka sedan då man besegrade Brynäs med 4-0 på hemmaplan. Tanken var ju att man även skulle mött HV71 under lördagen, men den matchen sköts upp och man fick vända hem från Jönköping i förtid. Otto Paajanen ser fram emot att få spela match igen.

-Det ska bli kul att få spela igen efter det ofrivilliga uppehållet som det blev. Vi måste komma upp med en bra prestation som lag och jobba vidare på det vi gjort bra på sistone. Det handlar om att jobba hårt och få till en bra spel i alla spelformer, en bra prestation överlag helt enkelt.

Det är mycket viktiga poäng som står på spel för båda lagen i torsdagskvällens match, på olika sätt. Leksand har gott hugg på en direktplats till kvartsfinalspelet medan Oskarshamn går en stenhård kamp, främst mot Brynäs, om att slippa spela kval senare under våren. Otto Paajanen menar att man har bra koll på kvällens motstånd.

-Vi har tittat lite på Oskarshamns senaste matcher, och man kan ana att de har ändrat sitt spelsätt en aning vilket vi ska vara beredda på. Vi vet hur de har spelat tidigare under säsongen också, och vet om deras styrkor, så vi ska vara redo. De jobbar hårt, har en hel del bra spelare och ställer om snabbt så vi måste vara på vår bästa nivå för att nå framgång.

Formen i antågande

Otto Paajanen är för närvarande inne i en stigande formkurva, åtminstone sett till poängproduktionen. I bortamatchen mot Djurgården stod finländaren för två mål, och Paajanen själv menar att man hittat en bra kemi i kedjan.

-Det har känts bra, och det är kul att känna att man bidrar med det offensiva samtidigt som man inte glömmer det defensiva spelet. Det är alltid kul att få göra mål, det har inte blivit så mycket sådant från min sida den här säsongen så det var kul att få göra två mot Djurgården. Att spela med Carter Ashton och gänget är roligt. Det känns som att vi har en bra kemi mellan varandra, och Ashton är en riktigt bra spelare vilket hjälper alla oss andra.

Totalt har Paajanen under säsongen stått för 19 poäng (5+14) på de 45 matcher han hittills spelat. Det finns dock mer att få fram i spelet och produktionen för egen del, menar Otto.

-Det har varit en okej säsong, men kanske inte som jag hade hoppats och förväntat mig. Säsongen är ju inte slut än, så det finns mer att ge… Laget har gjort det riktigt bra vilket jag såklart är glad över, det är det viktigaste, säger Otto Paajanen.

Avslutningsvis, vem avgör ikväll?
-Jag hoppas att det blir Cehlárik!

Richard Brasar