"Wilma avgör mot Brynäs"
Publicerad: 2017-09-26
Damlaget
Efter söndagens 3-0-seger borta mot Djurgården är det nu dags för nästa utmaning. – Tar vi med oss det bästa från Djurgårdsmatchen så har vi stora chanser att vinna även nu, säger den assisterande lagkaptenen Emma Lind inför onsdagens bortamatch mot Brynäs.

Leksand har inlett serien med att ta 12 poäng på 6 matcher. Brynäs har tagit 11 på lika många försök.
– Vi vann ju mot Brynäs när vi mötte dem i första träningsmatchen och då tyckte jag att vi mötte ett väldigt passivt lag. Det var inte riktigt det Brynäs man är van att se… Men jag är säker på att de har blivit mycket bättre nu och att det kommer att bli en tuff match. Det är jätteviktigt att inte underskatta något lag i den här serien.

Vad tar ni främst med er från Djurgårdsmatchen till denna match?

– Mot Djurgården satte vi dit chanserna, något som vi annars har varit ganska klena på… Sen satte vi dessutom en jäkligt bra press på deras backar, vilket gjorde att de började slänga ifrån sig puckarna. Tar vi med oss det spelet kan vi även få Brynäs backar ur balans, säger Emma, som beskriver sin egen säsongsinledning så här:
– Det har inte varit katastrof i alla fall…
Något som är ett riktigt bra betyg för att komma från Emma Lind, till Emma Lind.
– För det mesta har jag spelat med Maja, och det har fungerat jättebra. Vi pratar mycket och hjälps åt mycket på isen. Det är skönt att spela med henne, för jag vet att hon alltid räddar upp mina misstag.

Vem avgör mot Brynäs?

– Wilma Johansson fick ju hoppa in och spela center i söndags och gjorde det hur bra som helst. Jag tror att hon kommer att glänsa mot Brynäs, säger Emma, om den nyligen landslagsuttagna lagkompisen.
– Jätteroligt att hon blev utttagen, det är hon verkligen värd. Hon borde ha blivit det tidigare.

Elin Broman