Förlust mot Djurgården
Publicerad: 2021-01-03
Damlaget
Leksand föll även i söndagens SDHL-omgång då Djurgården lämnade Dalarna och Tegera Arena med samtliga tre poäng efter seger med 0-5.

Leksand kom till spel med en identisk laguppställning som under lördagens hemmamatch mot Linköping, med enda undantaget att den finska landslagsmålvakten Eveliina Suonpää tog plats mellan dalalagets stolpar. Detta innebär att Hanna Sköld, Dominique Rüegg och Amanda Butterfield fortfarande återfinns på frånvarolistan, men man mönstrade precis som under lördagen alltså fyra fulla kedjor samt sju backar.

Leksand kom att ådra sig två utvisningar inom kort tid i inledningen av matchen, och Djurgården kunde snabbt ta kommandot och sätta press på hemmalaget. I spel 5 mot 4 kunde även gästerna ta ledningen efter dryga fem spelade minuter då Julia Östlund hittade nätet bakom Suonpää i hemmamålet. Gästerna hade även flertalet att utöka ledningen direkt därefter, bland annat genom ett tilldömt straffslag, men det skulle dröja till slutet av den första perioden innan gästerna gjorde 0-2, den gången genom Alexis Mauermann.

Tung uppförsbacke för Leksand

Det syntes tydligt i matchen att Djurgården kom till söndagens uppgift med betydligt större självförtroende i spelet än Leksand, vilket såklart återspeglar den tuffa period som hemmalaget haft resultatmässigt den senare tiden. Djurgården kunde tidigt i den andra perioden även utöka till 0-3 då Josefine Jakobsen höll sig framme och utnyttjade det sårbara leksandsförsvaret.

Chanserna som Leksand vaskade fram i de första två perioderna var få till antalet, och de man skapade kom att bli resultatlösa. Bland annat gavs den kanadensiska backen Abby Thiessen öppet mål dryga fem minuter in i den andra perioden men missade målet, vilket i mångt och mycket var symptomatiskt för ett lag i motgång. Gästerna skulle även utöka ytterligare fram till 0-4 i mitten av den andra perioden, och att ledningen för stockholmarna inte var större efter 40 spelade minuter kan tillskrivas Suonpää i hemmamålet som stod för en bra insats matchen igenom.

Bättre avslutning av matchen

Den tredje perioden blev spelmässigt ett rejält lyft för Leksands del, och man var dessutom hjälpta av ett numerärt överläge under inlednignen av den avslutande rundan. Leksand kom att skapa flertalet vassa chanser mot Lovisa Berndtsson i djurgårdsmålet, men trots att man vann skottstatistiken och gjorde en betydligt bättre period spelmässigt var det ändå gästerna som gjorde periodens enda mål då Julia Östlund fastställde slutresultatet till 0-5.

För Leksands del väntar nu hemmamatch mot MODO Hockey under tisdagskvällen med nedsläpp klockan 18:30 i Tegera Arena.

Richard Brasar