Linus efter matchen i Småland
Publicerad: 2019-09-17
Förlust i Oskarshamn och centern Linus Persson är så klart inte nöjd med resultatet. – Vi tar inte vara på chanserna i powerplay.

Leksand inledde starkt med mål av forwarden Oskar Lang. Förövrigt hans andra raka match med mål. Linus Persson spelar i samma kedja som Oskar och gillar målskyttet.
– Vi spelade ihop förra säsongen också. Så vi hittar varandra bra. Oskar är kreativ och det är viktigt att han får utdelning direkt, förklarar Linus som vet att det stärker självförtroendet för en målskytt.

Småländsk kvittering och ledning

I andra perioden kvitterar Oskarshamn i spel 5 mot tre. När sen Leksand trycker på som mest i tredje perioden kommer 2-1 för smålänningarna. Det kändes som ett orättvist mål?
– Nja. Oskarshamn kommer in i matchen i andra perioden, Så allt börjar där. Det blir lite för många omställningar där de kommer en man mer och då är de bra, säger Linus som tillägger att han tycker att hans lag sköt sig själva i foten.

Varför blev det en sån matchbild?
– Ja du, visste jag det… Ibland blir det bara så. Det vi borde göra är att spela enklare. Att minimera misstagen. Vilket är lättare sagt än gjort, menar Linus som istället tycker att de vill för mycket.
Att spelarna känner att de ska ordna matchen på egen hand.
– När man istället måste jobba som ett lag, poängterar Linus.

Två mål i tom bur

Janne Juvonen fick nytt förtroende i kvällens match och spelade återigen bra.
– Han har varit jätteduktig. Det är kul med en bra start, säger Linus om den unge finländske målvakten.
Janne släppte in två puckar och Oskarshamn gjorde två mål i tom kasse. Med tom målbur och powerplay hade Leksand läge att kvittera i spel sex mot fyra. Men det fungerade inte alls idag.

Borde vi sett mer av Linus Persson i powerplay?
– Jag är med där och det finns mycket att göra annorlunda. Vi spelar runt lite för mycket och det ser kanske bra ut, men det händer inte tillräckligt, säger värmlänningen självkritiskt.

Match hemma på torsdag

– Vi gör varken en jättebra eller en jättedålig match, summerar Linus tillställningen i Oskarshamn.
Han och de andra har nu en lååång bussresa hem till Leksand. Där väntar Skellefteå i nästa hemmamatch på torsdag. Hockeyspelare brukar vara bra på att stänga matcher och gå vidare. Men vi måste ändå prata lite om stämningen i lördags i vinsten mot Malmö.
– Ja, det var helt fantastiskt. Tänk att få börja en säsong så där, säger Linus som tycker att publiken bar fram laget, särskilt i andra halvan av matchen.
Och han berättar vad lagets nya killar tyckt om sin första match i Tegera.
– De vill uppleva den där känslan så fort som möjligt igen.

Katharina Dalmalm