Valkvæ inför Frölunda hemma
Publicerad: 2019-10-02
Först ut av veckans två hemmamatcher är torsdagens möte med Frölunda. En match mellan seriens bästa hemmalag och näst bästa bortalag. – En tuff match, helt klart, men spelar vi så som vi har gjort under de tidigare hemmamatcherna har vi alla chanser att vinna, säger Thomas Valkvæ-Olsen, vars lag är fortsatt obesegrat på hemmais.

Vad tycker du har varit styrkan med ert hemmaspel hittills?

– Jag tycker egentligen att vi har spelat ganska likvärdigt på bortais också, även om vi dessvärre inte har fått så många poäng med oss. Men en skillnad här hemma är att vi har gjort väldigt starka tredjeperioder. När vi har spelat borta känns det i stället som att det hemmalaget har haft den där extra kraften i tredje som vi har haft här hemma, förklarar Thomas.
Han är säker på att en av förklaringarna till det starka hemmaspelet utgörs av den blåvita supporteruppslutningen i Tegera Arena.
– Även om vi har ett fantastiskt stöd på bortais också, är det verkligen något speciellt med att kliva ut inför publiken här hemma i Tegera. De sjunger och skriker hela matcherna och bara… dammar på, haha. De skapar ett otroligt tryck här inne och ger oss verkligen den där extra energin som kan behövas för att stänga en match. Deras insats är ovärderlig och jag beundrar verkligen deras engagemang. Själv har jag aldrig varit en supporter till något lag på det sättet.

Inte än?

– Haha, nej precis, om några år kanske jag står här i klacken och skriker.

Målfarliga gäster

Den gästande tabelltvåan Frölunda är det lag i serien som hittills har svarat för flest mål - 23 fullträffar på sex matcher.
Tabellsexan Leksand har å andra sidan endast släppt in fem mål på de hittills tre spelade hemmamatcherna.
– Jag tror att noggrannheten i spelet blir väldigt viktig i den här matchen. Frölunda är skickliga offensivt, så det gäller att vi är noga med defensiven och stänger igen på alla sätt vi kan. Vi måste vara noggranna runt linjerna och inte ge dem några lätta mål. Samtidigt måste vi vara skärpta i offensiven och se till att få in många puckar mot deras mål, menar Thomas, som själv jagar första målet för säsongen.
– Självklart ser jag fram emot det, men även om jag kanske inte har gjort så många poäng som jag hade önskat, måste jag säga att jag är nöjd med hur jag har inlett säsongen. Jag har varit mer delaktig i spelet i år.

Hur beskriver du samarbetet med kedjekompisarna Marek Hrivik och Daniel Olsson-Trkulja?

– På det stora hela tycker jag att det har fungerat bra för oss hittills. Jag och Trkulja är väl mer av grovjobbare. Vi är duktiga på att vinna tillbaka puckar och jag tycker att vi har jobbat väldigt bra tillsammans så här långt. Hrivik är en spelare som egentligen har allt, han har imponerat på mig måste jag säga. Han är en skridskostark, puckskicklig spelare som säkerligen är svår att sätta stopp för. Egentligen har han bara gjort bra matcher hittills och jag skulle inte bli förvånad om det är han som avgör mot Frölunda.

Biljetter till torsdagens match hittar du här!

Och vill du följa upp torsdagsmatchen med Familjedag och Leksand-Växjö under lördagen, säkrar du din plats här!

Elin Broman