Leksand nollade Timrå
Publicerad: 2021-10-30
Poängsviten är nu uppe i tolv matcher efter att Leksand besegrat Timrå med 3–0 inför ett fullsatt Tegera Arena där Axel Brage stod för en fin insats och höll nollan.

Under matchen inledande minuter var det relativr lugnt ute på isen utan några riktiga farligheter och det var först när ungefär mitten av den första perioden hade fortlöpt som det började hända saker. Första målchansen stod Jon Knuts för när han bröt in på mål där pucken sånär letade sig in, vilket följdes upp med ett friläge från Timrå bara sekunder senare där Axel Brage motade skottet. Leksand spelade sedan upp sig rejält i den andra halvan av perioden och hade flertalet lägen som kunde resulterat i ett ledningsmål, bland annat från Mikael Ruohomaa i powerplay, men målnollan spräcktes inte och 0–0 höll sig till pausvila.

Ledningsmålet gjordes istället en minut in i mittenakten i slutskedet av ett numerärt överläge. Mikael Ruohomaa hittade fram till Carter Camper med en fin passning där amerikanen inte gjorde något misstag när han oerhört vackert skickade upp pucken i det bortre krysset för 1–0. Strax efter detta var det Timrås tur att spela 5 mot 4 där det blåvita försvaret krigade på bra samtidigt som Axel Brage svarade för några viktiga räddningar. När åtta och en halv minut hade spelats av den andra perioden kom eftermiddagens nästa mål, och även denna gång var det från Leksand. Emil Heineman ville inte vara sämre när han med ett distinkt avslut hittade krysset från tekningscirkeln och ökade på till 2–0. Hemmalaget klarade sedan av ytterligare ett boxplay innan seriens hetaste spelare klev fram på nytt. Efter att Carter Camper transporterat in pucken i offensiv zon och släppt den vidare så snärtade Max Vérroneau in 3–0 för sitt tionde mål hittills. Innan perioden var över hade båda lagen ett par chanser att förändra resultatet, men tremålsledningen för Leksand var intakt efter 40 minuters spel.

Timrå inledde tredjeperioden bäst och hade tidigt några lägen som var nära att resultera i en reducering, och detta gjorde att Björn Hellkvist tog en timeout efter bara fyra minuter. Inte långt efter detta korta avbrott kunde Carter Ashton punktera matchen helt och hållet när han kom helt fri, men skottet räddades och det var därmed en gnutta spänning kvar i mötet. Spännande skulle det dock inte bli när Leksand med enkelhet spelade av resterande tid av tillställningen för tre nya poäng in på kontot. Extra härligt var det för Axel Brage som fick hålla nollan i sin andra start för säsongen.

Redan nu på måndag väntar nästa match när Leksand möter Malmö på bortaplan.

Arvid Yngvesson