Fransson inför LHC hemma
Publicerad: 2020-11-18
Herrlaget kommer från två raka segrar på hemmaplan i Tegera Arena och går in i torsdagens hemmamatch mot Linköping med målsättningen att ta en tredje. Johan Fransson har i de senaste matcherna bildat ett stabilt backpar med Jonas Ahnelöv, och norrlänningen ser fram emot en ny kamp.

Den senaste SHL-omgången för Leksands del spelades som bekant under måndagskvällen då Frölunda besegrades med 4-0. Johan Fransson spelade +2 i matchen och loggades för närmare 20 minuters istid, och den i Kalix HF fostrade backen ser tillbaka på en stark laginsats.

-Jag tycker att vi stänger ner Frölunda och ger dem väldigt lite yta. Vi gör en jäkligt bra match, och det var en riktig karaktärsseger för oss. Det är dessutom jättekul för Janne som spelade jättebra, att han får hålla nollan efter en sådan fantastisk match, säger Johan Fransson om måndagens match.

Fin återkomst

Johan Fransson missade inledningen av SHL-säsongen på grund av en underkroppsskada, men har nu spelat i lagets fyra senaste matcher. För att återigen dra en parallell till backens individuella statistik har speltiden varit hela 22:31 per match, och det märks tydligt att det är en glad Johan Fransson som är tillbaka i spel.

-Det är kul att vara tillbaka. Det tar ett litet tag att hitta formen, men jag tycker att den kommer mer och mer för varje match. Det är kul att få spela mycket, och det är väl lite så att det är allt eller inget. Det blir lättare när man kastas in i det direkt och får mycket förtroende också. Det är jäkligt roligt och man hinner inte fundera så mycket, det är bara att gå in och tuta och köra.

Linköping på menyn

Under tordagskvällen står Linköping HC för moståndet i Tegera Arena. Linköping vann under tisdagskvällen borta mot Oskarshamn med 3-6, och verkar ha hittat en bättre form än under inledningen av SHL-spelet. Johan Fransson tror att torsdagskvällen kommer att bjuda på en hel del kamp lagen emellan.

-Det är såklart en viktig match, precis som alla andra. Det kommer att vara två lag som verkligen vill vinna. Det kommer att bli en tight match imorgon. Det kommer nog bli en match med mycket närkamper tror jag, så det blir kul, avslutar Johan Fransson.

Richard Brasar