Norén har inte gett upp
Publicerad: 2021-04-12
Det blir en ny kvartsfinalförlust hemma mot Örebro. Backen Patrik Norén håller med om att laget gör en klart bättre insats under måndagskvällen än igår, men han vet att det inte hjälper. – Den här tiden på året handlar allt om att vinna.

Spelet fungerade mycket bättre i kvällens match och Patrik förklarar vad han tycker är den största skillnaden.
– Vi är mer påkopplade. Vi är där. I går var det energilöst och nog nervöst.
Patrik gillar att spelarna var bättre på att gå in i kamperna, både vid sargerna och framför mål.
– Vi tog fram delar av det vi gjort under hela säsongen. Det som gjort oss framgångsrika.

Ingen medstuds

Jon Knuts har ett friläge i tredje perioden och Marek Hrivík har en jättefin chans i andra perioden, berättar Patrik. Men pucken vill inte in och Örebros mål räcker för vinst.
– Med två insläppta borde vi ha stor chans att vinna. Vi har svårt att göra mål, säger Patrik som tycker att det är frustrerande så klart.
Det fanns en hel del ilska efter matchen i laget. Patrik är som vanligt trevlig, men det märks att han inte är nöjd med situationen.
– Nu är det mer att vinna matcherna än att prestera väl. Det får se ut hur faaan som helst!

Vad gör Örebro som fungerar så bra?
– De spelar som de gjort hela säsongen. De chippar ut pucken och skapar tre mot tvåor och två mot ettor, säger Patrik.

Varit bra på bortaplan

Patrik vet att det börjar bli ett tufft läge. Men varken han eller laget har gett upp.
– Vi får se till att vinna nästa match, säger han och påpekar att Leksand gjort två bra matcher under säsongen i just Behrn Arena.
– Den första, i början av säsongen, förlorade vi i sudden och i den andra tog vi tre poäng.
Leksand var SHL:s bästa lag på bortaplan under serien. Så nu är det dags att plocka fram den magin. De får chansen både på onsdag och torsdag i Örebro. – Det är nu som det är som roligast att spela och det är såklart frustrerande att inte vinna då. Men det är tätt på given och vi får en ny chans redan på onsdag.

Är nyckeln till att vinna över Örebro att spela bortaplanshockey?
– Vi kanske täpper till lite mer på där. Vi vill ju spela samma sorts hockey: vara kreativa och sätta press på motståndarna. Men där kanske hemmalaget tar tag i det mer.

Hitta känslan igen

Så nu vill Patrik och lagkompisarna visa, för både oss fans och för sig själva, att de kan spela som de gjort under säsongen. Det fina spel som gett Leksand en överraskande tredjeplats i tabellen.
– När allt är slutspelat får vi analysera säsongen. Nu ska vi hitta tillbaka till den känslan som gav oss slutspelsplatsen. Då slår vi alla lag i den här serien!

Katharina Dalmalm