Kateřina Bukolská förstärker Leksands IF
Publicerad: 2021-06-18
Damlaget
Leksands IF har gjort klart med den tjeckiska forwarden Kateřina Bukolská inför den kommande SDHL-säsongen. Bukolská kommer närmast från spel i HC Pribram, och det nyskrivna kontraktet gäller över den kommande säsongen 2021/2022.

24-åriga Kateřina Bukolská kommer ursprungligen från den tjeckiska huvudstaden Prag där hon också inledde sin hockeykarriär. Som ungdoms- och juniorspelare varvade Bukolská spel i herrserierna med HC Benatky nad Jizerou och HC Zbraslav med spel i damligan för HC Slavia Praha. Inför säsongen 2015/2016 gick karriären vidare på nordamerikansk mark med en säsong vardera i Stanstead College i CAHS samt Ottawa Lady Senators i PWHL. Inför säsongen 2017/2018 väntade spel i collegeligan NCAA där hon kom att representera Merrimack College under tre säsonger. Den senaste vintern var Bukolská tillbaka på tjeckisk mark på nytt då hon spelade i HC Pribram.

På den internationella scenen har Kateřina Bukolská representerat Tjeckien vid tre J18-VM samt fyra senior-VM. Bukolskás meritlista och prishylla innehåller bland annat en bronsmedalj från J18-VM 2014. Det nyskrivna kontraktet med Kateřina Bukolská gäller över den kommande säsongen, 2021/2022.

Kateřina Bukolská om att ansluta till Leksands IF:
-Jag ser mycket fram emot att få komma till Leksands IF inför den kommande säsongen. Jag ser mig själv som en rivig och energifylld spelare som försöker vinna varje kamp på isen. Jag strävar efter att stå för ett smart spel med pucken och göra mitt bästa för att vara en tillförlitlig spelare både för mina lagkamrater och tränarna. Jag vet att Leksands IF är i en ombyggnadsfas med sitt damlag och jag ser fram emot att tillhöra ett lag som strävar efter att tävla och bli bättre varje dag.

-Det blir min första säsong i SDHL för mig. Jag har många vänner som spelar och har spelat i ligan, och alla älskar att spela i SDHL då spelet håller mycket bra kvalitet med hög tävlingsnivå. Jag har även hört mycket bra om att leva och bo i Sverige så jag ser mycket fram emot hela upplevelsen. Jag har stora förväntningar inför säsongen och jag ser fram emot att gå in i varje match för att tävla och vinna.

Alexander Bröms om nyförvärvet Kateřina Bukolská:
-Vi är väldigt glada att Kateřina väljer att komma till Leksand. Jag tror att hon kommer att hjälpa oss mycket, såväl offensivt som defensivt. Precis som många andra tjeckiska spelare är hon stark på pucken och har bra närkampsspel, och hon har en offensiv uppsida som vi kan hjälpa henne att utveckla ytterligare hos oss.

Richard Brasar